Toto sú najnebezpečnejšie letiská na Zemi
Letecká doprava je štatisticky pomerne dosť bezpečná. Pri pohľade na niektoré letiská však o poriadnu dávku rizika nebude núdza. V tomto prípade nie je dôvodom samotné lietanie vo vzduchu. O adrenalínový zážitok sa postará skôr samotné letisko.
Gibraltar International Airport (Gibraltár)
Na gibraltárskom letisku prebieha všetko hladko, pokiaľ je dispečing maximálne ostražitý. Pri každom vzlietnutí či pristávaní totiž musí zastaviť cestnú premávku. Dôvodom je prekríženie časti letiska s hlavnou cestou, kvôli ktorému prechádzajú pristávacou dráhou aj autá. Letisko týmto spôsobom funguje už od 2. svetovej vojny.Zdroj: parvazshargh.comZdroj: amusingplanet.com
Princess Juliana International Airport (ostrov Svätý Martin)
Letisko na karibskom ostrove neďaleko Portorika pôvodne vybudovali pre malé lietadlá. Aj preto je jeho pristávacia dráha krátka a vedie hneď vedľa pláže. Z ostrova sa však postupne stala vychýrená destinácia s húfmi návštevníkov. S tým sa letisko začalo využívať aj na odlety veľkých dopravných lietadiel. Ostrov však nepristúpil k jeho rozšíreniu, a tak lietadlá lietajú priamo nad plážou ponad hlavy dovolenkujúcich.Zdroj: airlive.netZdroj: airlive.net
Gustaf III Airport (ostrov Svätý Bartolomej)
Na karibských ostrovoch je rizikových pristávacích dráh viac. Tá na ostrove Svätý Bartolomej by v pomyselných rebríčkoch najnebezpečnejších letísk určite obsadila niektoré z popredných miest. Dôvodom nie je iba dĺžka dráhy dosahujúca 650 metrov. Problémy môže spôsobovať aj jej umiestnenie za skalnou stenou, kvôli ktorej ju nie je hneď vidno. Rizikom je takisto záver pristávacej dráhy, ktorá sa končí hneď pri mori.Zdroj: jetphotos.netZdroj: jetphotos.net
Juancho E Yrausquin Airport (ostrov Saba)
Krátka pristávacia dráha obklopená vodou núti pilotov podávať 200 % výkon aj na ostrove Saba. Tá je s dĺžkou približne 400 metrov údajne najkratšou na svete, nehovoriac o tom, že vznikla na malom sopečnom výbežku. Aj preto tu môžu pristávať iba malé dopravné lietadlá pre niekoľko osôb. Zdroj: www.pinterest.com – Hanneke Magee QuistZdroj: www.pinterest.com – Hanneke Magee Quist
McMurdo Air Station (Antarktída)
Pristávacia stanica na Antarktíde s dĺžkou problém nemá. V jej prípade je rizikom materiál, z ktorého je dráha „vybudovaná“. Lietadlá totiž pristávajú rovno na zamrznutej hladine jazera. Zriadené sú tu až 3 pristávacie dráhy, ktoré sú obsluhované len pri nižších teplotách. Napriek pravidelným kontrolám teploty tu v 70. rokoch došlo k havárii, pri ktorej sa ľad pod lietadlom prepadol.Zdroj: gagdaily.comZdroj: gagdaily.com
Paro International Airport (Bhután)
Počasie zohráva kľúčovú úlohu aj na bhutánskom letisku. V tomto prípade však nejde o ľad. Rizikom sú búrky, hmly či zhoršené poveternostné podmienky medzi himalájskymi vrcholmi, pre ktoré sú lety na letisko v nadmorskej výške 2200 m. n. m. často zrušené. Lietanie v tejto oblasti údajne môže absolvovať iba zopár špeciálne vyškolených pilotov.Zdroj: theraparatravels.comZdroj: theraparatravels.com
Madeira Airport (Portugalsko)
Počas pristávania na frekventovanom portugalskom letisku si pasažieri užijú mnohé prírodné scenérie celkom zblízka. Práve to však vyvoláva istú dávku obáv. Lietadlá totiž pred pristátím klesajú okolo skalných stien priamo ponad breh oceánu. Časť pristávacej dráhy dokonca vedie po vyvýšenom úseku, ktorý je podopieraný iba betónovými piliermi.Zdroj: amusingplanet.comZdroj: amusingplanet.com
Práve krátke pristávacie dráhy, problémy s počasím či prelety priamo ponad ľudí sú hlavnými dôvodmi, pre ktoré sa letiská stávajú nebezpečné. Aj napriek istým problémom z minulosti sú však v dobrom stave, takže posádkam sa darí zvládnuť tieto náročnejšie podmienky v zdraví a v bezpečí.
Zdroj: Nehnuteľnosti.sk
Zdroj foto: parvazshargh.com, amusingplanet.com, airlive.net, jetphotos.net, www.pinterest.com – Hanneke Magee Quist, gagdaily.com, theraparatravels.com