
Kde všade sa ohlasuje zmena trvalého pobytu?
Sťahovanie do nového bydliska sprevádza niekoľko krokov. K tým patrí aj vybavovanie viacerých administratívnych úkonov. Jeden z nich sa spája s povinnosťou ohlásiť zmenu trvalého pobytu. Tá sa ohlasuje na viacerých miestach, resp. vo viacerých inštitúciách.
Kúpou nehnuteľnosti a sťahovaním do jej priestorov sa ešte nestávate oficiálnym vlastníkom bytu či domu. Tým budete až po vybavení vkladu vlastníckeho práva do katastra a po ohlásení zmeny trvalého pobytu všade, kde sa takáto administratívna bodka za nadobudnutím novej nehnuteľnosti vyžaduje. Úradov a inštitúcií, ktoré potrebujú disponovať vašou novou adresou, je niekoľko. Každému subjektu musíte túto zmenu ohlásiť samostatne.
Kedy sa môže začať ohlasovať zmena trvalého pobytu
S plnením oznamovacej povinnosti môžete začať až po tom, keď sa stanete oficiálny vlastník nehnuteľnosti a budete figurovať na liste vlastníctva. Po zápise vlastníckeho práva na katastri sa adresa nadobudnutej nehnuteľnosti nemusí stať zároveň aj miestom vášho trvalého pobytu. To platí iba vtedy, ak predmetný byt alebo dom plánujete využívať na účely bývania. V takom prípade vám povinnosť ohlásiť každú zmenu trvalého pobytu ukladá zákon o hlásení pobytu občanov SR a registri obyvateľov SR.
Zmena trvalého pobytu sa najprv oznámi v ohlasovni
Prvou zastávkou na ceste po úradoch a inštitúciách, kde sa ohlasuje zmena trvalého pobytu, je tzv. ohlasovňa. Jedná sa o príslušný mestský alebo obecný úrad v lokalite, kde sa nachádza aj nehnuteľnosť slúžiaca ako miesto trvalého pobytu. Ak bude nový trvalý pobyt prihlasovaný v Košiciach alebo v Bratislave, sídlom ohlasovne bude miestny úrad v mestskej časti, kde sa nachádza nehnuteľnosť. Žiadateľ však nemusí navštevovať ohlasovňu osobne. Ohlásiť zmenu trvalého pobytu a poslať všetky doklady je možné aj elektronicky prostredníctvom systému Centrálnej ohlasovne.
Doklady potrebné k ohláseniu zmeny trvalého pobytu:
- občiansky preukaz (v prípade zahraničného občana cestovný pas)
- ak bude v bydlisku žiť dieťa do 18 rokov, predloží sa jeho rodný list
- písomný súhlas vlastníka budovy, pokiaľ nie je prítomný v ohlasovni
- list vlastníctva sa už nepredkladá (zamestnanci si ho vyhľadajú sami)
Vydanie nového občianskeho preukazu s novou adresou
Po zaevidovaní trvalého pobytu v ohlasovni si musíte vybaviť nový občiansky preukaz, kde bude zapísané nové trvalé bydlisko. Doklad sa vybavuje na okresnom riaditeľstve Policajného zboru sídliacom v okrese, kde bol prihlásený trvalý pobyt. Keďže sa jedná o vydanie nového občianskeho preukazu z dôvodu zmeny trvalého pobytu a zmeny adresy bydliska, poplatok za tento úkon je na rozdiel od vydania v prípade straty len 4,50 €. K jeho vydaniu nepotrebujete žiadne doklady, iba starý občiansky preukaz, ktorý odovzdáte na polícii. Urobiť tak musíte do 30 dní od prihlásenia nového trvalého pobytu.
Nový vodičský nie, nový technický preukaz a ŠPZ áno
Občiansky preukaz nie je jediný doklad, ktorý sa kvôli zmene trvalého pobytu nahradí novým. Z dôvodu zmeny bydliska vás čaká aj prehlásenie auta. Ak sa kvôli novému trvalému pobytu sťahujete do iného okresu, v rámci prehlásenia auta si musíte vybaviť nové ŠPZ. S tým súvisí aj vybavenie nového technického preukazu. To ale nemá vplyv na vodičský preukaz, ktorý sa napriek zmene bydliska meniť nemusí. Nezabudnite však na návštevu poisťovne, kde máte uzatvorené poistenie auta.
Ohlásenie zmeny trvalého pobytu na daňovom úrade
S novým občianskym preukazom môžete začať oznamovať zmenu trvalého pobytu všade, kde to legislatíva vyžaduje. Jedna z ciest bude viesť na príslušný daňový úrad v mieste trvalého bydliska. Ten nepotrebuje nové údaje len kvôli korešpondencii a komunikácii s daňovníkom, ktorá sa postupne aj tak mení na elektronickú. Dôvodom je aj evidencia daňovníka a všetkých potrebných údajov o ňom v systéme Finančnej správy.
Oznamovacia povinnosť pokračuje v bankovom dome
Zmena trvalého pobytu sa banke oznamuje len v prípade, že ste jej klientom a využívate v nej akúkoľvek službu od bežného bankového účtu až po ostatné finančné produkty. Rovnako ako daňovému úradu, aj banke je potrebné oznámiť každú zmenu trvalého pobytu kvôli evidencii a komunikácii s klientom. Oznamovacia povinnosť je obzvlášť dôležitá vtedy, keď má klient prihlásený trvalý pobyt v nehnuteľnosti, ktorá slúži ako banková zábezpeka pri splácaní hypotéky.
Zmenu trvalého pobytu ohláste aj u dodávateľov energií
So zmenou vlastníka nehnuteľnosti sa mení aj adresa odberu jednotlivých energií. Oznámiť zmenu trvalého bydliska tak musíte všetkým dodávateľským firmám, ktoré vám dodávajú vodu, teplo a elektrinu, prípadne aj plyn. Pri ohlasovaní zmeny u dodávateľov nie je určený žiadny konkrétny termín. Ak sa ale chcete vyhnúť chaosu, prehlásiť miesto odberu energií sa odporúča hneď po prihlásení trvalého pobytu.
Nezabudnite informovať aj svojho mobilného operátora
Zmena trvalého pobytu sa ohlasuje aj ostatným spoločnostiam, ktoré vám poskytujú alebo dodávajú nejaké služby. Výnimkou nie je ani mobilný operátor, ktorému musí takúto zmenu ohlásiť každý klient zviazaný s daným mobilným operátorom nejakou zmluvou o poskytovaní služieb. Rovnakým prípadom sú spoločnosti, ktoré vám poskytujú televízne alebo internetové pripojenie.
Podnikatelia ohlásia zmenu aj na živnostenskom úrade
Ak podnikáte ako živnostník, v rámci ohlasovania zmeny trvalého pobytu vás čaká návšteva navyše. Trvalý pobyt je totiž potrebné prehlásiť aj na živnostenskom úrade. Zmena trvalého pobytu sa na príslušnom živnostenskom úrade ohlasuje bez ohľadu na to, akú podnikateľskú činnosť vykonávate a či v rámci podnikateľskej činnosti využívate alebo nevyužívate nejakú prevádzku.
Ohlásenie zmeny v Sociálnej poisťovni nie je potrebné
Ešte minulý rok bolo zmenu trvalého pobytu potrebné ohlásiť aj v Sociálnej poisťovni. To ale od 1. januára 2021 neplatí. Začiatkom roka nadobudla účinnosť novela zákona o sociálnom poistení, v rámci ktorej sa povinnosť poistencova zamestnávateľovoznámiť zmenu trvalého pobytu zrušila. Sociálna poisťovňa si po novom vyhľadáva potrebné údaje sama z Registra fyzických osôb. Oznamovacia povinnosť je už zrušená aj vo vzťahu k zdravotnej poisťovni.
Na záver zájdite ešte raz na príslušný katastrálny úrad
Bodku za splnením oznamovacej povinnosti dáte na katastrálnom úrade. Ten musíte okrem žiadosti o zápis vlastníckeho práva k danej nehnuteľnosti navštíviť ešte raz kvôli vyznačeniu zmeny trvalého pobytu. Kataster vykonáva takýto krok na základe žiadosti o vyznačenie zmeny trvalého pobytu. Tú mu predložíte s kópiou občianskeho preukazu, listom vlastníctva a potvrdením o zmene trvalého bydliska, ktoré vám za 5-eurový poplatok vydá ohlasovňa.
Zdroj: Nehnuteľnosti.sk
Zdroj foto: bbonline.sk, hlohovec.sk, tasr.sk, linguahouse.com, minv.sk