Najkrajšie železničné stanice sveta

Najkrajšie železničné stanice sveta

Nám na Slovensku sa to ťažko predstavuje, ale v niektorých metropolách majú nielen vlaky, ktoré jazdia načas, ale aj krásne železničné stanice, ktoré sú doslova architektonickými skvostmi. Pozrite si 14 takých, ktoré sa oplatí vidieť zvonku i zvnútra.

1. St. Pancras International – Londýn, Anglicko

St. Pancras International, ktorý v tomto roku oslavuje svoje 154. výročie, predstavuje vrchol viktoriánskej gotickej architektúry a dizajnu. Rozsiahla strecha z tepaného železa bola pri výstavbe najväčšou strechou s jedným rozpätím a slúžila ako inšpirácia pre stanicu Grand Central v New Yorku. Stanica, z ktorej jazdia vlaky Eurostar, ponúka v Searcy’s najdlhší bar so šampanským v Európe, pútavé verejné umelecké inštalácie alebo nákupy na poslednú chvíľu.  

Zdroj: railbookers.com

2. Gare de Nice-Ville – Nice, Francúzsko

Súčasné Nice sa rozvinulo okolo stanice, vďaka čomu je výborným východiskovým bodom na objavovanie neďalekých pláží a Starého Mesta. Stanica Nice-Ville postavená v štýle Ľudovíta XIII. sa môže pochváliť piesočnatým kameňom Arles a kovanou oceľovou strechou, ktorá prepúšťa slnečné lúče Francúzskej riviéry. Ozdobené balkóny ponúkajú výhľad na bohato zdobenú halu pre cestujúcich a veľké hodiny nad vchodom.

Zdroj: railbookers.com

Zdroj: Erich Westendarp

3. Amsterdam Centraal Station – Amsterdam, Holandsko

Ak sa vám amsterdamská centrálna stanica zdá povedomá, je to preto, že má rovnakého architekta ako slávne mestské Rijksmuseum. Pierre Cuypers navrhol obe budovy vo svojom charakteristickom neorenesančnom štýle. Amsterdamská stanica je najväčšou železničnou stanicou v Európskej únii, ktorá denne obsluhuje viac ako 260 000 cestujúcich a bola otvorená pre verejnosť v roku 1889.  Dvojité vežičky a kamenné reliéfy oslavujú priemyselný a obchodný význam Amsterdamu a odrážajú estetiku stredovekej katedrály. Najnavštevovanejšie miesto národného dedičstva v Holandsku, Central Station, znamenalo prechod mesta z námorného prístavu na vnútrozemské ekonomické centrum.

Zdroj: railbookers.com

4. Milano Centrale – Miláno, Taliansko

Druhá najväčšia talianska stanica (po rímskej Stazione Termini) bola otvorená v roku 1931. Pôvodne bola modelovaná podľa Union Station vo Washingtone, D.C., ale keď sa Mussolini dostal k moci, rozšíril dizajn Beaux Arts o prvky secesie a art deco. Fasádu zdobia mytologické okrídlené bytosti a rímske symboly a na každom kroku sa leskne 11 000 m3 mramoru. Každý detail je impozantný, vrátane vznešených klenutých stropov v príjazdovej hale a baldachýnu nad dráhami, ktorý je dostatočne veľký na to, aby pokryl desať futbalových ihrísk.

Zdroj: railbookers.com

Zdroj: Rostislav Glinsky/Alamy

5. Atocha Station – Madrid, Španielsko

Táto stanica skutočne prináša exteriér do interiéru. Zatiaľ čo vlaky prichádzajú a odchádzajú z nového terminálu, v pôvodnom termináli sa teraz nachádza bujná tropická záhrada s viac ako 4 000 stromami, rastlinami, rybami a plazmi, spolu s obchodmi, kaviarňami a nočným klubom. Stanica je rovnako krásna aj zvonka. Ikonickú fasádu z tepaného železa navrhol Alberto de Palacio Elissagne s malou pomocou uznávaného architekta Gustava Eiffela, ktorý práve dokončoval svoju parížsku vežu.

Zdroj: Mira/Alamy

Zdroj: railbookers.com

6. Grand Central Terminal - New York, USA

Medzi najkrajšími stanicami nemôže chýbať šiesta najnavštevovanejšia atrakcia na svete. Grand Central Terminal, dokončený v roku 1913, je jedným z najpozoruhodnejších príkladov architektúry Beaux-Arts v Amerike. Nebeské nástenné maľby sa trblietajú v žiarivom svetle masívnych lustrov navrhnutých tak, aby využívali (vtedy novú) silu elektriny. Skryté tajomstvá, ako napríklad kokteilový salónik Campbell Apartment, tenisové kurty a tajomná Whisper Gallery vedľa slávnej reštaurácie Oyster Bar, stoja za hodiny prieskumu. Medzi ďalšie zaujímavosti terminálu patria aj hodiny Tiffany na jeho fasáde na 42. ulici.

Zdroj: Philip Scalia/Alamy

7. Antwerp Central – Antverpy, Belgicko

Architektonických vplyvov na hlavnej stanici v Antverpách je toľko, že je to ťažké spočítať - ale všetko funguje dokonale. Dizajnér Louis Delacenserie zakomponoval 20 druhov mramoru a kameňa a postavil masívnu sklenenú kupolu, ktorá umožňuje svetlu prenikať do tohto jedinečného priestoru. Stanica, ktorá sa vďaka svojej pôsobivej veľkosti a ornamentu nazývala „železničná katedrála“, bola počas druhej svetovej vojny ťažko poškodená nemeckými bombami, ale odvtedy bola obnovená do svojej bývalej slávy. Vďaka starostlivej obnove v roku 2009 sa podarilo zrekonštruovať aj schátrané  štíty a vežičky, ktoré boli odstránené v 50. rokoch 20. storočia, a integrita pôvodného terminálu bola zachovaná, aj keď boli vykopané nové tunely, aby sa umožnila premávka a vysokorýchlostná železnica.

Zdroj: railbookers.com

Zdroj: Ian Dagnall/Alamy

8. World Trade Center Transportation Hub - New York, USA

Stanica World Trade Center  pri rieke Hudson bola otvorená v 1971. Po útokoch z 11. septembra 2001 prešiel komplex rozsiahlou prestavbou. Práce na stálej budove stanice sa začali v roku 2008 a dlho očakávaný dopravný uzol bol znovu otvorený 3. marca 2016. Terminál bol premenovaný na World Trade Center Transportation Hub, alebo v skratke „World Trade Center“. Komplex je dielom architekta Santiaga Calatravu. Stredobodom projektu je sklenená a oceľová konštrukcia s rozlohou 74 000 m2 známa ako Oculus. Hub spája 11 liniek metra, vlak PATH, terminál trajektov v Battery Park City a niekoľko budov v centre mesta. Vysoká hlavná hala má podlahy z bieleho mramoru a 106-metrové zaťahovacie strešné okno. Oculus je teraz tiež domovom nákupného centra Westfield World Trade Center s rozlohou 34 000 m2.

Zdroj: Dennis K. Johnson/Getty Images

Zdroj: Spencer Platt/Getty Images

9. Kuala Lumpur Railway Station - Kuala Lumpur, Malajzia

Stanica v Kuala Lumpur navrhnutá britským architektom Arthurom Benisonom Hubbackom a otvorená v roku 1910 je neo-maurským pôžitkom, fantastickou aglomeráciou minaretov, pavilónov s kupolou a členitými oblúkmi. Nádherná bielo-krémová anglo-ázijská stanica naozaj stojí za prehliadku.

Zdroj: Age Fotostock Spain, S.L./Alamy

10. Rotterdam Centraal Station - Rotterdam, Holandsko

Rovnako ako mnohé staršie mestá so zastaranými železničnými stanicami, aj Rotterdam potreboval svoj centrálny železničný uzol, aby pojal viac cestujúcich, ako aj vysokorýchlostné a prímestské linky. Namiesto zachovania starého terminálu z roku 1957 mesto poverilo tím architektonických firiem, aby spolupracovali na novom komplexe. Otvorili ho v 2016 a stredobodom dizajnu je lesklý baldachýn pripomínajúci bumerang, výčnelok z nehrdzavejúcej ocele, ktorý je vyhrievaný čiastočným dreveným obkladom. K podobnému splynutiu chladných a teplých materiálov dochádza na nástupištiach vlakov, kde je priehľadná strecha podopretá drevenými trámami. Menej viditeľné, ale nemenej pôsobivé je použitie 130 000 solárnych článkov rozmiestnených po ploche strechy, čím sa tento projekt radí medzi najväčšie strešné solárne projekty v Európe.

Zdroj: T.W. van Urk/Alamy

11. Kanazawa Station - Ishikawa, Japonsko

Keď bola stanica Kanazawa z 1898 v roku 2005 modernizovaná, prvé reakcie boli zmiešané. Pridanie ultramodernej kupoly zo skla a ocele a obrej drevenej brány v tvare bubna mnohým prišlo nevhodné. Návštevníci sa však naďalej hrnú do dramatických tvarov stanice a pôvab nových štruktúr dobre konkuruje ostatným atrakciám historického mesta, vrátane štvrte gejší a bývalých samurajských štvrtí.

Zdroj: ArtPix/Alamy

12. Union Station - Washington, D.C., USA

Tento zázrak v štýle Beaux Arts, dokončený v roku 1907, bol prvou veľkou stavbou v krajine, ktorá bola postavená z bielej žuly, kameňa ceneného pre svoju silu a jas. Stanica priniesla dva mestské železničné uzly pod jednu strechu, čo umožnilo železniciam demontovať centrálnu koľaj a vytvoriť National Mall. Samotná stanica navrhnutá architektom Danielom H. Burnhamom má ohromujúci kazetový sadrový strop a čerpá inšpiráciu z klasických prvkov, akými sú rímsky Konštantínov oblúk (odráža sa v hlavnej fasáde) a Diokleciánove kúpele (viditeľné v klenutých interiéroch). Povrchové ozdoby využívajú mramor, plátkové zlato a mahagón.

Zdroj: Raymond Warren/Alamy

Zdroj: JL Images/Alamy

13. King's Cross Station – Londýn, Anglicko

Historická časť stanice King's Cross bola navrhnutá architektom Lewisom Cubittom a dokončená v roku 1852. V tom čase boli sklenené strechy jej dvoch vlakových prístreškov považované za najmodernejšie, hoci ich trámy z vrstveného dreva boli nahradené oceľovými nosníkmi a ich dve plošiny a 14 koľají rýchlo zaostali za potrebami mesta. Nedávno však k stanici pribudla nová prístavba, pripravovaná 15 rokov projektom renovácie za 500 miliónov libier. Stihli ju otvoriť pred olympijskými hrami v roku 2012. Jej najvýznamnejšou črtou je nová hala navrhnutá Johnom McAslanom. Tvorí ju obrovská konštrukcia, široká oceľová mriežka, ktorá vyzerá trochu ako rozpoltený lievik a pokrýva novú vstupnú halu a pešiu tepnu.

Zdroj: Getty Images

Zdroj: Hufton+Crow

14. Sirkeci Railway Station – Istanbul, Turecko

Nádherná stanica Sirkeci, ako brána Istanbulu do Európy, bola vhodným spojením francúzskej secesie a osmanskej estetiky. Keď bola v roku 1890 otvorená, bol na svoju dobu považovaná za veľmi modernú, pýšila sa 300 plynovými lampášmi a kachľovými pecami dovezenými z Rakúska. Stanica, ktorá stojí na úpätí Bosporského prielivu, má na fasáde pásy tehál, hodinové veže a okná z farebného skla. Slúžila ako cieľová stanica pre známy Orient Express, ktorý spájal parížsku Gare de l’Est s Tureckom za 80 hodín cesty, kým linka v roku 1977 prestala jazdiť do Istanbulu. Sirkeci spolu so stanicou Haydarpaşa (na druhej strane Bosporu) sú dva medzimestské a prímestské železničné terminály Istanbulu.

Zdroj: ImageBroker/Alamy

Zdroj: ImageBroker/Alamy

Zdroj: railbookers.com, architecturaldigest.com, wikipedia.org

Zdroj foto: Dreamstime, railbookers.com, Erich Westendarp, Rostislav Glinsky/Alamy, Mira/Alamy, Philip Scalia/Alamy, Ian Dagnall/Alamy, Dennis K. Johnson/Getty Images, Spencer Platt/Getty Images, Age Fotostock Spain, S.L./Alamy, T.W. van Urk/Alamy, Raymond Warren/Alamy, JL Images/Alamy, Getty Images, Hufton+Crow, ImageBroker/Alamy

 

 

Ingrid Kántorová
Autor
Ingrid Kántorová

Ingrid Kántorová je redaktorkou portálu Nehnuteľnosti.sk od roku 2018. Zameriava sa na dizajn nehnuteľností, energetickú efektívnosť stavieb, legislatívne témy a bývanie celebrít.

Diskusia

Podobné články

Neblahý obrat osudu: Slávny rapper Kanye West predáva ikonický betónový dom v Malibu so stratou 18 miliónov dolárov

Neblahý obrat osudu: Slávny rapper Kanye West predáva ikonický betónový dom v Malibu so stratou 18 miliónov dolárov

Americký hudobník Kanye West (46), teraz známy ako Ye, nesie na svojich pleciach bremeno celej svojej kariéry a boja s realitou. Aj keď jeho betónový dom predstavuje architektonický skvost a symbol bohatstva a luxusu, nedokončené renovácie ho zanechávajú na pokraji záujmu. Nájde sa niekto, kto ocení skrytú krásu a potenciál tohto domu?

...
Podarí sa nájsť v Novom bývaní trojizbový byt v Pezinku aj pri nižšom rozpočte?

Podarí sa nájsť v Novom bývaní trojizbový byt v Pezinku aj pri nižšom rozpočte?

Vlado Voštinár so svojim tímom bude hľadať trojizbový byt v Pezinku. Mário a jeho priateľka vlastnia menšie byty a rozhodli sa ich predať a kúpiť si spoločný väčší byt, ktorý by bol perspektívny do budúcnosti, ak si založia rodinu. Majú obmedzený rozpočet do 180-tisíc euro, a tak budú musieť zostať v byte, aj keby sa im určite páčil dom s garážou, ale ten si môžu kúpiť aj neskôr.

...
Nehnuteľnosti na Záhorí – vyberieme sa do Jakubova, Malých Levár, Závodu a Stupavy

Nehnuteľnosti na Záhorí – vyberieme sa do Jakubova, Malých Levár, Závodu a Stupavy

Každú nedeľu o 17:50 vysielame na JOJ-ke reláciu o hľadaní vhodnej nehnuteľnosti Nové bývanie. Domček so štyrmi izbami si budú hľadať tri dievčatá – Oľga a jej dve dcéry. Ideálny by bol novší, s menším pozemkom a hlavné je, aby ho nemuseli prerábať. Momentálne žijú v Malackách, ale dochádzajú do Bratislavy, a tak sa rozhodli nájsť si niečo na Záhorí. Výška rozpočtu je do 235-tisíc euro.

...
Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame
Aká je hodnota vašej nehnuteľnosti? Bezplatné hodnotenie
icon