TOP 20 najdrahších nákupných ulíc svetaZdroj: Stefano Ukmar for The New York Times

TOP 20 najdrahších nákupných ulíc sveta

Na tieto miesta nechoďte bez dozoru! Ale pozerať sa môžete.

Piata Avenue New York, zdroj: Getty Images

Po pauze spôsobenej pandémiou prináša realitno-poradenská spoločnosť Cushman & Wakefield opäť rebríček Main Streets Across the World, ktorý bol prvýkrát zhotovený v roku 1988 a v súčasnosti porovnáva 47 krajín sveta podľa výšky nájomného v najdrahšej nákupnej ulici každej z nich.

Tsim Sha Tsui, Hong Kong, zdroj: Discovery Walking Tours TV

Celosvetovo zvíťazilo USA, v Európe Taliansko

Na vrchole rebríčka zostávajú rovnaké nákupné triedy, v tých istých krajinách ako v poslednom ročníku, ale ich poradie sa zmenilo: USA nahradilo Hong Kong na prvom mieste, Taliansko predbehlo Spojené kráľovstvo a Francúzsko a jeho Via Montenapoleone je tak najdrahšou nákupnou triedou Európy. Parížska ulica v Prahe sa stala najdrahšou nákupnou ulicou v CEE. V rebríčku krajín podľa najdrahších nákupných ulíc je vďaka nej Česko 17. na svete a 10. v Európe. O najviac priečok si polepšilo Nórsko (z 27. na 23. miesto). Naopak Poľsko zaznamenalo najväčší pokles (z 32. na 36. pozíciu) – nemá totiž tak etablované hlavné nákupné triedy a najvyššie nájomné sa dosahuje v obchodných centrách, konkrétne v projekte Zloté Terasy.

Tabuľka 1: Rebríček krajín podľa najdrahších nákupných ulíc

[1] Na účely tohto prieskumu je Hong Kong uvádzaný samostatne.

Zdroj: Cushman & Wakefield

Metodika rebríčku Main Streets Across the World  

Výber porovnávaných ulíc: Prieskum porovnával 112 prémiových nákupných ulíc v 92 mestách sveta, v rebríčku 47 krajín potom každú krajinu zastupuje jedna najdrahšia ulica s najvyšším dosahovaným nájomným. Za každú krajinu je zaradená iba jedna, najdrahšia ulica – nejde teda o absolútny rebríček najdrahších nákupných ulíc sveta (potom by poradie bolo iné a napr. Česká republika by v ňom nefigurovala na takých čelných priečkach, pretože krajiny umiestnené pred ňou niekedy disponujú viacerými rôznymi ulicami , ktoré sú drahšie ako Parížska).

Pojem najdrahšia ulica: Jedná sa o najdrahšie/najatraktívnejšie nákupné triedy podľa výšky nájmu - tá odráža a určuje atraktivitu ulice. Rebríček nepracuje s cenami tovaru, nejedná sa teda o najdrahšie ulice z pohľadu cien pre zákazníkov.

Parameter výšky nájmu: Rebríček pracuje s najvyššou dosahovanou výškou nájmu za m2 za ideálnych 100 m2 plochy (tj. neplatí, že pri násobnej ploche sa cena jednoducho násobí) s ideálnymi podmienkami.

Via Montenapoleone, foto: Marco Scarpa

Úpadok retailu sa nekoná

Niektorí prorokovia kamenným obchodom pritom počas pandémie neveštili veľmi dobrú budúcnosť. Hovorilo sa o retailovej pohrome: problémy spojené s ekonomickou neistotou a narušením dodávateľských reťazcov, lockdownmi, hroziacou zmenou zákazníckeho správania, obmedzením cestovania – to všetko naznačovalo možné narušenie fungovania tradičného fyzického retailu.

Dnes už také úvahy nie sú na programe dňa. Budúcnosť retailu je v „omnichannel“ stratégii, podľa ktorej značky vychádzajú v ústrety svojim zákazníkom a sú im nablízku všade, kde sa pohybujú. Dáta ukazujú, že online predaje sa síce udržujú nad úrovňou z obdobia pred pandémiou, ale po započítaní inflácie od začiatku tohto roka reálne medziročne klesajú. Obmedzenia a lockdowny chuť zákazníkov chodiť do obchodov nevykorenili.

Parížska ulica Praha, zdroj: wikimedia.org

Vo väčšine porovnávaných krajín sa už krátkodobý pokles nájmov spôsobený dopadmi pandémie zastavil a ich výška začala opäť rásť. V niektorých – predovšetkým prémiových a luxusných – retailových destináciách už prekročila hodnotu z roku 2019. V Európe predstavoval pokles v priemere 11 %, teraz je hodnota mínus 8 %. Najväčší prepad (až o 28 %) zaznamenalo Írsko, Spojené kráľovstvo, Španielsko či Francúzsko, teda destinácia, kde hrá veľmi významnú úlohu turistický ruch; naopak minimálna bola zmena v Rakúsku, na Slovensku či v Slovinsku.

Obchodné centrum Eurovea, zdroj: eurovea.sk

Bratislava nemá high-street

"Centrá svetových metropol sú tradične spojené s luxusnými obchodmi a patria aj k vyhľadávaným destináciám turistov. Bratislava v tomto smere dlhodobo zaznamenáva rôzne pokusy o vybudovanie ucelenej a kvalitnej high-street. Tieto pokusy však zostávajú izolované a mnohé luxusnejšie značky, ktoré záujem o Bratislavu prejavia, sa najčastejšie dohodnú na predaji svojich produktov cez existujúce multibrandové obchody situované v prémiových nákupných centrách Eurovea a Aupark, alebo v rôznych častiach centra mesta,“ hovorí Pavol Kopernický, Associate a vedúci retail tímu v Cushman & Wakefield na Slovensku.

Z tohto pohľadu bratislavskej high-street naďalej dominuje gastronómia, služby rezidentom, darčekovo-suvenírové obchody a niekoľko showroomov aj luxusnejších značiek. Špecifikum Bratislavy v maloobchode tiež pozostáva z vysokej saturácie prenajímateľnej plochy nákupných centier, ktorá presahuje hodnotu 1000, čím zabezpečuje 3. miesto v rámci Európy.

Zdroj: Cushman & Wakefield

Zdroj foto: Stefano Ukmar/The New York Times, Getty Images, Discovery Walking Tours TV, Marco Scarpa, wikimedia.org, eurovea.sk

 

Diskusia

Podobné články

Nové bývanie v Prievidzi: Nájdeme ideálny domov pre mladú rodinu za rozumnú cenu?

Nové bývanie v Prievidzi: Nájdeme ideálny domov pre mladú rodinu za rozumnú cenu?

V nedeľnej epizóde obľúbenej relácie Nové bývanie na TV JOJ sa Vlado Voštinár vyberie do Prievidze, aby pomohol mladej rodine nájsť si vysnívaný domov. Ich požiadavky sú jasné – trojizbový byt, ideálne s balkónom, v zrekonštruovanom stave. Na obhliadky sa vydáva Michaela, ktorá má na výber viacero možností. S rozpočtom 150-tisíc eur je situácia sľubná, keďže ceny starších zrekonštruovaných trojizbových bytov sa v Prievidzi pohybujú od 90-tisíc eu...
Apartmány v Bulharsku na dosah pre každého: Využite 5% zľavu a splátkový predaj iba s 10% akontáciou a splatnosťou až na 10 rokov

Apartmány v Bulharsku na dosah pre každého: Využite 5% zľavu a splátkový predaj iba s 10% akontáciou a splatnosťou až na 10 rokov

Oslávte s nami naše 20. výročie. Sme FC FINANCE-CONSULT ČR a už 20 rokov sa špecializujeme na predaj nehnuteľností v Bulharsku. Pri tejto príležitosti sme pre vás pripravili špeciálnu akciu – 5% zľavu na každý apartmán zakúpený alebo rezervovaný podpisom zmluvy do konca apríla 2025!

...
Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame
Aká je hodnota vašej nehnuteľnosti? Bezplatné hodnotenie
icon