
Stanice metra v Kodani s novým udržateľným charakterom
Metro v Kodani patrí medzi najmodernejšie a najlepšie metrá v Európe. Tento štatút si po realizácii projektu zameraného na dosiahnutie čo najväčšej udržateľnosti jeho staníc ešte viac poistí. Jednotlivé stanice poskytnú cestujúcim vysoký komfort, zdravé vnútorné prostredie a zároveň prispejú k podpore stratégie vedúcej k znižovaniu emisií.
Šetrné a klimaticky priaznivé stanice metra
Ďalšie rozširovanie a modernizácia kodanského metra sa nezaobíde bez zvýšeného dôrazu na šetrnosť a udržateľnosť. Potvrdzujú to aj výsledky architektonickej súťaže, v ktorej sa hľadal najlepší návrh podoby jednotlivých staníc. Hlavnou požiadavkou bolo navrhnúť šetrné stanice s nízkou spotrebou energie a s minimálnymi dopadmi na životné prostredie. Uvedené kritériá zohrali v kombinácii s estetickým dizajnom a zdravým vnútorným prostredím kľúčovú úlohu pri výbere víťazného návrhu kvôli snahe vedenia Kodane vyzdvihnúť úlohu verejnej dopravy v dlhodobej stratégii rozvoja mesta ako metropoly pomáhajúcej v boji s klimatickou krízou.
Komfort, jednoduchý dizajn, eko materiály
Vysoké nároky vyhlasovateľa súťaže splnil najlepšie domáci dánsky ateliér JAJA Architects. Jeho návrh oslovil porotu z organizácie Metroselskabet komplexnou trojbodovou stratégiou, ktorá sa zameriava na výber ekologických materiálov, podporu zlepšenia mobility a zvýšenie dôrazu na ochranu klímy. Prepojenie týchto 3 hlavných rozmerov viedlo k vytvoreniu návrhu, ktorého výsledkom budú esteticky pútavé stanice s jednoduchým minimalistickým dizajnom, nadštandardným komfortom a vysokou energetickou efektivitou. Prispeje k tomu aj použitie dreva ako súčasti nosných konštrukcií a drevených obkladov na stenách, ktoré doplnia ďalšie konštrukčné a stavebné recyklovateľné prvky.
Metro zapojené do klimatickej kampane
Prispieť k znižovaniu emisií nemá iba výber materiálov a prevedenie dizajnu staníc zvyšujúce ich energetickú efektivitu. Metro vstúpi do boja s klimatickou zmenou aj formou, ktorá má za cieľ zvyšovať povedomie o tejto téme. Poslúžia na to reklamné plochy, billboardy či filmové projekcie umiestnené v priestoroch staníc, kde budú na očiach tisícok cestujúcich. Ich úlohou je edukačným spôsobom informovať verejnosť o možnostiach, ako prispieť k ochrane klímy. Mesto Kodaň chce takýmto krokom pomôcť k dosiahnutiu ambiciózneho dánskeho cieľa stať sa do roku 2050 klimaticky neutrálnou krajinou.
Zdroj: nehnutelnosti.sk
Zdroj foto: jaja.archi