Zdroj: jcomp na Freepik Tu sú 3 dôvody, ktoré môžu ovplyvniť predaj vašej nehnuteľnosti
Pri predaji vašej nehnuteľnosti potrebujete urobiť viacero strategických rozhodnutí, napríklad predať či nepredať svoj byt alebo dom na základe aktuálnych trhových podmienok.
V dynamickom a neustále sa meniacom trhu s bývaním zohráva načasovanie rozhodujúcu úlohu pri maximalizácii finančných výsledkov predaja nehnuteľnosti. Ak dokážete rozpoznať znaky, ktoré napovedajú, že nie je ten správny okamih na predaj, vyhnete sa potenciálnym stratám alebo predávaniu, ktoré trvá príliš dlho.

Zdroj: dit26978 na Freepik
Vysoké úrokové sadzby
Zvyšovanie úrokových sadzieb výrazne ovplyvňuje trh s bývaním a vytvára problémy pre kupujúcich aj predávajúcich. Aj aktuálne vysoké sadzby vyradili mnohých potenciálnych záujemcov o bývanie, čím sa zmenšila skupina kupujúcich a trh sa zmenil z trhu predávajúcich na vyrovnanejší alebo dokonca trh kupujúcich. Pri vysokých úrokových sadzbách hypoték totiž čelia potenciálni záujemcovia o bývanie vyšším mesačným platbám, čo môže viacerých ľudí odradiť od kúpy. Toto zníženie dopytu kupujúcich často vedie k menšiemu počtu a nižším ponukám pre predávajúcich, čo komplikuje vaše možnosti predať vašu nehnuteľnosť za dobrú cenu.
Eskalácia úrokových sadzieb však nielenže znižuje dostupnosť pre kupujúcich s nižšími príjmami a tých, ktorí hľadajú svoju prvú nehnuteľnosť, ale odrádza od predaja aj existujúcich majiteľov domov. Ak máte na svojich nehnuteľnostiach hypotéky, radšej si ich ponecháte, pretože majú stále nižšiu úrokovú sadzbu, ako nové nehnuteľnosti s výrazne vyššou sadzbou.
O tomto posune svedčí aj zaostávanie predaja existujúcich aj nových domov v porovnaní s predchádzajúcimi rokmi. Neochota majiteľov domov predávať v dôsledku nepriaznivých hypotekárnych sadzieb ďalej spôsobuje cyklický efekt, ktorý znižuje aktivitu na trhu. Svedčí o tom aj výrazný pokles počtu žiadostí o hypotekárne úvery na kúpu nehnuteľností.

Zdroj: dit26978 na Freepik
Ekonomická neistota
Neistota výrazne ovplyvňuje trh s bývaním a rôznymi spôsobmi vplýva na kupujúcich aj predávajúcich. Ekonomická neistota vzniká z veľkého množstva faktorov vrátane geopolitického napätia, výkyvov na trhu a globálnych udalostí. Tieto faktory vedú k volatilite na trhu a ovplyvňujú kľúčové ekonomické ukazovatele, ako je rast HDP, miera zamestnanosti a inflácia. Každý z týchto prvkov zohráva významnú úlohu pri formovaní stavu trhu s nehnuteľnosťami. V obdobiach neistoty dôvera investorov do nehnuteľností klesá, čo ovplyvňuje ich investičné rozhodnutia a ziskovosť realitných podnikov.
U kupujúcich sa často prejavuje zvýšená váhavosť. Ich neochota kupovať pramení z neistoty ohľadom budúceho dopytu, obáv o peňažné toky a prísnych rozpočtových obmedzení. Významnú úlohu zohráva aj obava z nenávratnosti investícií do veľkých nákupov, ako sú nehnuteľnosti. V dôsledku toho môžu kupujúci odkladať alebo sa vzdať nového bývania, čo vedie k predĺženiu predajných cyklov a zvýšeniu počtu stratených príležitostí kvôli nerozhodnosti. Ako predávajúci by ste mali tieto obavy pochopiť, aby ste na ne dokázali pre predaji reagovať, riešiť a zmierňovať ich.
Navigácia na trhu nehnuteľností počas ekonomickej neistoty si vyžaduje dobre premyslenú stratégiu, ktorá zohľadňuje makroekonomické prostredie aj lokalizované trhové podmienky.
Schopnosť predpovedať trhové trendy počas ekonomickej neistoty je veľmi dôležitá, ale zároveň náročná. Ukazovatele sentimentu, ktoré zahŕňajú ekonomické aj subjektívne faktory, sa stali cenným nástrojom na predpovedanie vývoja na trhu s bývaním. Neváhajte sa obrátiť na realitné kancelárie alebo skúsených maklérov a maklérky, ktorí vám pomôžu zorientovať sa na aktuálnom trhu.

Zdroj: rawpixel.com na Freepik
Nedostatočný dopyt
Menej prehliadok a telefonátov od potenciálnych záujemcov o kúpu nehnuteľnosti, to sú jasné znaky klesajúceho záujmu. Nehnuteľnosti kvôli tomu zostávajú na trhu dlhší čas a keď kupujúci predložia svoje ponuky, často sú nižšie ako vami požadovaná cena. Tieto príznaky naznačujú oslabenie nadšenia kupujúcich a potenciálny prebytok ponúk.
Príčiny zníženého dopytu kupujúcich môžu byť rôznorodé. Ekonomická neistota alebo recesia zvyšujú váhavosť kupujúcich, pretože potenciálni majitelia domov sa obávajú o budúcu finančnú stabilitu. Rastúce úrokové sadzby prispievajú k tomu, že domy sú menej dostupné, čo odrádza nových záujemcov od vstupu na trh. Okrem toho nadmerná ponuka nehnuteľností vedie k nasýteniu trhu, na ktorom je málo kupujúcich.
Preto je veľmi dôležité stanoviť konkurencieschopné ceny domov podľa aktuálnych trhových podmienok. Zvýšenie atraktivity nehnuteľnosti a kvalitná inscenácia dokážu zatraktívniť dom pre potenciálnych kupujúcich. Cielené marketingové a reklamné stratégie dokážu osloviť širšie publikum. Ponuka stimulov alebo úľav, ako napríklad zahrnutie renovácií, dokáže zatraktívniť nehnuteľnosť a podnietiť záujem váhavých kupujúcich.

Zdroj: freepik
Zdroj: Nehnuteľnosti.sk, freepik.com

