
Ako vyzerá škola budúcnosti? Slovenskí architekti majú odpoveď
Z dielne ateliéru SIEBERT + TALAŠ vznikol návrh pre Cambridge International School, ktorý ukazuje, že škola môže fungovať ako otvorený, demokratický priestor. Pozrite sa, ako architektúra reaguje na potreby vzdelávania 21. storočia.
V článku sa dozviete:
• Ako vplýva dizajn školy na proces výučby,
• čím je návrh pre Cambridge International výnimočný,
• ktoré školy v Bratislave sú navrhnuté podľa moderných požiadaviek.
Zdroj: SIEBERT + TALAŠ
Vzdelávanie už dávno nie je len o tabuli, laviciach a jednotnom tempe učenia. Dnešné deti vyrastajú vo svete technológií, premenlivých potrieb a kreatívneho myslenia. Preto aj samotné prostredie, v ktorom sa učia, musí odrážať tieto zmeny. Moderná škola by mala byť miestom, ktoré prirodzene motivuje k učeniu, podporuje spoluprácu a vytvára atmosféru bezpečia a dôvery. Architektúra je tým prvým dotykom, ktorý formuje každodenný zážitok žiakov, učiteľov a rodičov. Práve to sa odzrkadľuje na návrhu novej budovy školy Cambridge International School, ktorý vytvorili architekti ateliéru SIEBERT + TALAŠ.
Ako sa učebný plán mení na architektúru
Ateliér sa zúčastnil súťaže na návrh novej budovy pre Cambridge International School, ktorú organizoval investor Sandberg Capital. Výsledkom je koncept, ktorý ďaleko presahuje rámec tradičnej školy. Vychádza z porozumenia špecifickému systému výučby, kde študenti netrávia čas v jednej triede, ale sa počas dňa aktívne presúvajú medzi špecializovanými učebňami – podobne ako na univerzite.
„Základným rozdielom je iná filozofia vzdelávania. Výber definuje sylabus, prístup učiteľov, sedenia žiakov v triedach, ich počet, presun počas dňa medzi učebňami ako aj spôsob skúšania a hodnotenia,“ vysvetľuje Ing. arch. Matej Siebert, PhD.
Zdroj: SIEBERT + TALAŠ
Architekti preto premietli rozvrh hodín do analytických dát, ktoré digitálne spracovali do priestorových foriem. Tak vznikli otvorené sociálne priestory, ktoré prirodzene vznikajú medzi pohybmi študentov. Tie následne formovali celkovú hmotu budovy a pomohli vytvoriť prepojené, funkčné a svetlé priestory. Tento prístup kontrastuje s typickými chodbami slovenských škôl, ktoré sú často tmavé a nevyužité.
Kampus reagujúci na podmienky lokality
Cieľom projektu bolo vytvoriť centrálny kampus pre všetky vekové kategórie žiakov, situovaný na Patrónke v Bratislave. Lokalita ponúka nielen výbornú dostupnosť, ale aj rozsiahle exteriérové plochy na šport a oddych. Koncept tiež reflektuje architektonické vrstvy okolitých objektov, čím citlivo reaguje na kontext územia.
Zdroj: SIEBERT + TALAŠ
„Pri Cambridge International hovoríme z nášho sociálneho pohľadu o experimentálnom radení funkcií, ktoré precízne vyhovuje spôsobu sylabusu školy. Zaujímavý pokus by bol dostať našu tradičnú štátnu školu do objektu navrhnutého pre Cambridge, kde tento experiment otvára otázky revitalizácie školstva,“ dodáva Matej Siebert.
Keď architektúra vytvára vzťahy
Skúsenosti ateliéru SIEBERT + TALAŠ z predchádzajúcich projektov ako Felix Tematínska či Felix Bory ukazujú, že úspešný školský priestor musí vzniknúť v spolupráci s učiteľmi, psychológmi a samotným vedením školy. Vďaka tomuto dialógu vznikajú priestory, ktoré sú nielen estetické, ale aj funkčné a zdravé – od správneho tienenia až po hygienické štandardy.
Zdroj: SIEBERT + TALAŠ
„Učitelia aj žiaci vnímajú tieto školy pozitívne. Vytvárajú si k nim vzťah, ktorý presahuje povinnú školskú dochádzku – trávia v nich čas aj mimo vyučovania, cez víkendy a počas voľna. Priestory sa tak stávajú komunitným centrom, miestom inšpirácie aj oddychu,“ hovorí Ivan Kulifaj, Head Of Projects SIEBERT+TALAŠ.
Zdroj: SIEBERT + TALAŠ
Architektúra ako katalyzátor školských zmien
Zavádzanie moderných školských konceptov závisí najmä od hodnotového nastavenia zriaďovateľov, vedenia škôl a architektov samotných. „Dobré školské budovy sú výsledkom spoločného úsilia – vízie, ochoty spolupracovať a schopnosti prekročiť hranice zaužívaného,“ zdôrazňuje architekt Matej Siebert. Ako ďalej dodáva, na Slovensku existujú viaceré akreditované školy mimo štátneho systému, ktoré už dnes fungujú podľa odlišných princípov a prinášajú inšpiratívne výsledky. Príkladom sú aj školy siete Felix, ktoré pochádzajú z ich ateliéru. Ich architektúra otvára diskusiu o tom, ako môže vyzerať školstvo budúcnosti – flexibilné, otvorené, podporujúce rôzne formy učenia aj osobnostný rast.
Zdroj: SIEBERT + TALAŠ
V architektonickej súťaži Sandberg Capital padol výber na iný návrh, no architekti zo SIEBERT + TALAŠ plánujú ďalej rozvíjať koncept vytvorený pre Cambridge aj v iných projektoch. „Niekoľko mesačný proces, hľadanie, študovanie si tematiky a nakoniec aj overenia v generatívnom modely nám priniesol výsledky ktoré posúvajú aj naše vnímanie funkcie vzdelávanie iným smerom. V procese pokračujeme ďalej a testujeme túto koncepciu na iných projektoch v rôznych transformáciách,“ dodáva Ivan Kulifaj.
Potenciál takýchto modelov nie je len v dizajne budovy, ale najmä v tom, ako podporuje hodnoty a ciele modernej pedagogiky. A práve tu sa začína skutočná zmena slovenského školstva.
Zdroj: Nehnuteľnosti.sk, SIEBERT + TALAŠ
Zdroj foto: SIEBERT + TALAŠ