Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK
S maklérom či bez? Pri kúpe nehnuteľnosti to poriadne zaváži

S maklérom či bez? Pri kúpe nehnuteľnosti to poriadne zaváži

Keď predávame byt či dom, akosi automaticky sa väčšinou so žiadosťou o pomoc obraciame na realitné kancelárie a ich maklérov. Čo však v prípade, že nehnuteľnosť nepredávam, ale kupujem? Oplatí sa mi prenajať si služby makléra? S čím všetkým mi vie pomôcť? A ako vlastne bude prebiehať naša spolupráca?

Spolupracovať s maklérom v prípade kúpy nehnuteľnosti u nás ešte veľmi zaužívané nie je, v zahraničí je to však bežná služba. Ak si totiž vyberiete správneho makléra, ten bude s maklérmi predávajúcich komunikovať za vás. Vie, s kým sa spolupracovať oplatí a komu sa radšej vyhnúť. Pozná tiež nehnuteľnosti a lokality, vie vám poradiť ako výhody, tak i nevýhody.

„Nie je motivovaný za každú cenu predať nehnuteľnosť, na ktorú sa klient ozval. V prípade spolupráce s inou kanceláriou, je maklér, ktorého si klient vybral, garanciou toho, že obchod prebehne v poriadku,“ vysvetľuje riaditeľ realitnej kancelárie Reality Alpia Michal Potaš.

Ako si však vybrať toho správneho? Podľa Potaša je dobré zamerať sa na makléra, ktorý sa v realitách pohybuje už dlhšie, má skúsenosti, pozná trh a klientovi chce úprimne pomôcť. „Najlepšie je, dať na odporúčania vašich známych, ak však takú možnosť nemáte, sledujte referencie jednotlivých maklérov, ich ponuku a sebaprezentáciu. Stretnúť sa môžete aj s viacerými maklérmi, vypočuť si ich a následne sa pre jedného z nich rozhodnúť,“ vysvetľuje riaditeľ Reality Alpia, kde svojich maklérov vedú k intenzívnej spolupráci a neustále zdokonaľujú výmenu informácií medzi nimi.

Pozor na neserióznych maklérov

Každý realitný agent by mal byť profesionál. Mal by poznať prostredie, i obľúbené a cenovo výhodnejšie lokality v meste či regióne, v ktorom pracuje. Musí tiež poznať základy práva, financií i stavebníctva. Okrem odborných zručností by však mal mať aj ľudský rozmer. „Dobrý maklér vie klienta vypočuť, poradiť mu riešenie jeho situácie, ľudsky mu vysvetliť postup a pripraviť ho na jednotlivé úkony. Ak chce maklér klientovi naozaj dobre pomôcť, musí sa do prípadu vložiť,“ hovorí Potaš.

Tiež je veľmi dôležité vybudovať si medzi klientom a maklérom dôveru. V Reality Alpia preto s klientmi pravidelne komunikujú a snažia sa im poradiť. Klient potom vidí, že s jeho požiadavkami sa pracuje a makléri nečakajú len na šťastný zásah, čo veľa klientov oceňuje. „Vo väčších kanceláriách majú makléri určité štandardy, podľa ktorých sa majú ku klientovi správať. Avšak klient musí vždy makléra kontrolovať. Ak ten mení podmienky spolupráce, nedodržiava to, na čom ste sa dohodli alebo vás za každú cenu tlačí do obchodu, ktorý vám nevyhovuje, je potrebné prehodnotiť ďalšiu spoluprácu s daným maklérom,“ upozorňuje Potaš a vysvetľuje, ako vlastne spolupráca s realiťákom vyzerá.

Podľa jeho slov, musí maklér v prvom rade zistiť, aké sú vaše potreby a finančná situácia. Následne na to určí ďalší postup a poradí vám, aká nehnuteľnosť najviac vyhovuje vašim požiadavkám. „V prvom rade odporúčam kupujúcim, aby si dopredu pripravili spôsob, akým budú nehnuteľnosť financovať. Chceme dosiahnuť, aby kupujúci vyzeral v očiach predávajúceho ako najlepšia voľba a aby mohol kúpu realizovať v čo najkratšom čase.“

„Maklér následne urobí prieskum trhu a vyberie nehnuteľnosti, ktoré vyhovujú vašim kritériám,“ prezrádza postup spolupráce klienta s maklérom Potaš s tým, že akonáhle si klient vyberie nehnuteľnosti, realitný agent zabezpečí obhliadky, na ktorých svojho klienta zastupuje a vyjednáva najlepšie možné podmienky. „Ak hľadanie trvá dlhšiu dobu, maklér musí zabezpečiť, aby sa klient o vhodnej ponuke dozvedel medzi prvými,“ dodáva.

V Reality Alpia pracujú tímovo

To, ako dlho priemerne trvá maklérovi nájsť pre svojho klienta vhodné bývanie, je však veľmi individuálne a závisí to od ponuky, požiadaviek klienta i jeho rozhodnosti. Ak sa klient bojí urobiť posledný krok, ktorým je samotná kúpa nehnuteľnosti, nakoľko ide o veľkú investíciu, je tu práve maklér, aby ho podporil v správnom rozhodnutí. „V súčasnosti je dobrých nehnuteľností málo a je po nich veľký dopyt, preto sa treba rozhodovať rýchlo,“ radí Potaš.

A rovnako ako s dĺžkou hľadania vhodnej nehnuteľnosti, je to individuálne aj čo sa provízie pre makléra týka. Jej výška totiž závisí od druhu nehnuteľnosti a lokality. Pozor si však dajte na to, aby realitná kancelária uvádzala cenu nehnuteľnosti spolu s províziou. „Ak chce maklér dodatočne doplatiť províziu za nehnuteľnosť, ktorú kupujete, je to neseriózne, nezákonné a ja osobne by som s takou kanceláriou ďalej nespolupracoval,“ upozorňuje riaditeľ jednej z najstarších realitných kancelárií na Slovensku, ktorá funguje už takmer dvadsať rokov a momentálne má zastúpenie v 18 mestách a pracuje pre ňu viac ako 70 maklérov, pričom každý z nich je starostlivo vyškolený v ich akadémii.

Najväčší benefit pre klienta vidí Potaš v tom, že na jednotlivých pobočkách Reality Alpia pracujú makléri tímovo. Pre klienta teda nepracuje iba jeden maklér ale zúčastňuje sa celá kancelária. „Na realitnom trhu sme za roky nášho pôsobenia prešli rôznymi zmenami a z každej sme vyšli ešte silnejší. Zabezpečujeme klientom stabilitu a bezpečnosť, v realitách sa cítime ako doma,“ dodáva riaditeľ s tým, že práve preto si túto vetu vybrali aj za svoj slogan.

Zdroj: Reality Alpia

PR článok

Diskusia

Podobné články