
Martin Čapo: Slováci chcú mať v novej nehnuteľnosti viac terasu, ako dobrú školu v blízkosti
Slováci sú pri výbere nového bývania zástancovia tradičných hodnôt. Až 75 percent z nich chce, aby bývanie bolo ich útočiskom a pevnosťou, kde nazbierajú vnútornú energiu do ďalšieho dňa. Len štyri percentá očakávajú od nehnuteľnosti zhodnotenie vloženej investície Vyplýva to z prieskumu, ktorý uskutočnila realitná kancelária Riešime bývanie na stovke zákazníkov.
Ďalším zaujímavým záverom je, že majitelia nehnuteľností uprednostňujú pri kúpe individualistické motívy, často i na úrok rodiny. „Len šesť percent opýtaných uviedlo ako kritérium výberu blízkosť vhodnej školy pre deti. No až 54 percent respondentov ale ako dôležité označilo, aby mala nehnuteľnosť terasu alebo záhradu,“ konštatuje riaditeľ kancelárie Riešime bývanie Martin Čapo.
Aj príliš emotívny vzťah Slovákov k nehnuteľnosti je podľa neho pozoruhodný. V zahraničí sa heslom „Môj dom, môj hrad“ riadi niečo menej ako polovica kupujúcich. U nás je to spomenutých 75 percent. „V zahraničí pristupujú kupujúci k nehnuteľnosti z krátkodobejšieho hľadiska s vedomím, že o niekoľko rokov sa budú znova sťahovať. Na Slovensku to ľudia stále berú ako investíciu na celý život,“ hovorí M. Čapo.
Ako tradiční sa Slováci ukázali aj pri ďalšej otázke. Až 46 percent z opýtaných uprednostňuje tradičné vybavenie domácnosti. Módou sa pri zariaďovaní interiéru riadi zhruba šestina opýtaných a zhruba ďalšia šestina si zakladá na štýle.
„Výsledky vyplynuli zo zostavovania psychologických profilov kupujúcich, ktoré sme začali vyhotovovať pri každom záujemcovi o kúpu nehnuteľnosti. Často sa totiž stáva, že kupujúci sú pri kúpe neistí, často nepoznajú svoje skutočné motívy rozhodovania a preto bývajú so svojim výberom následne nespokojní,“ hovorí M. Čapo.
Psychologický profil zaradí kupujúceho do jednej zo štyroch kategórií a podľa toho realitný maklér vie, aké kritériá kupujúci uprednostňuje. Dokáže mu potom ponúknuť nehnuteľnosti viac vyhovujúce jeho predstavám, a zároveň poskytnúť spätnú väzbu pri príliš emotívnom alebo naopak váhavom rozhodovaní. Výsledkom je rýchlejší proces hľadania nehnuteľnosti a v konečnom dôsledku vyššia spokojnosť s kúpou.
S vypracovaným psychologickým profilom by si mal každý kupujúci vedieť správne vybrať do troch až štyroch mesiacov hľadania. V opačným prípadoch sa stáva, že človek si hľadá vhodné bývanie i viac ako rok a i tak je po kúpe nespokojný.