Koľko peňazí míňajú Slováci v nákupných centrách?Zdroj: Dreamstime

Koľko peňazí míňajú Slováci v nákupných centrách?

Zákazníci na Slovensku sú ochotní míňať v nákupných centrách približne to isté množstvo peňazí ako v roku 2018. Najvyšší medziročný nárast nastal v gastronomických prevádzkach. Vyplýva to zo Správy Shopping centre index (SCI) 2019 poradensko-realitnej spoločnosti CBRE na Slovensku.

Spotrebiteľská  nálada je pozitívna

Dobrou správou pre obchodníkov je zistenie CBRE, že zákazníci míňajú v shoppingoch približne to isté množstvo peňazí ako v roku 2018. K výsledku prispela rekordne nízka nezamestnanosť, pozitívna spotrebiteľská nálada a ochota nakupovať, avšak väčší rast brzdili zmena otváracích hodín počas sviatkov a narastajúca konkurencia v podobe e-commerce a retail parkov. Tieto trendy sú ale podobné trendom v celej centrálnej a východnej Európe. „Nákupné centrá v súčasnosti využívajú rôzne nástroje na analýzu zákazníckeho správania a snažia sa nákupným mixom a vizualitou pritiahnuť mladú generáciou návštevníkov. Zákazníci sú stále náročnejší na produkty a služby vo vzťahu k vlastnej osobe. Viac investujú do starostlivosti o svoje zdravie, do športovania, užitočného trávenia voľného času a do kvality stravovania,“ vysvetľuje Luiza Moraru, Head of Property Management CEE, CBRE

Podľa správy je počet zákazníkov nákupných centier na Slovensku pomerne stabilný. Tržby rástli len mierne a veľkosť priemerného nákupného košíka zostala takmer nezmenená. Vo svete kamenných prevádzok začína byť boj o priazeň zákazníka tuhší. Retail parky vznikajú už aj v obciach s 5 000 obyvateľmi. To výrazne odkrajuje z množiny potenciálnych návštevníkov v spádovej oblasti lokálnych nákupných centier a vplýva to aj na nižšiu frekvenciu návštev.

Aktuálna správa SCI mapuje 16 regionálnych nákupných centier, teda viac ako 235 000 m2 modernej nákupnej plochy s takmer 1200 maloobchodnými prevádzkami, ktoré v roku 2018 navštívilo takmer 69 miliónov návštevníkov.

Darilo sa atraktívnym centrám

Z prieskumu vyplýva, že nájomné priemerne pokleslo o 5,5 %, čo je výsledok priemeru dvoch protichodných trendov. Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom, ktoré sa nachádzajú v atraktívnych lokalitách zaznamenali nárast priemerného nájomného vo výške 2 - 6 %. Na druhej strane takmer nezmenená výška nájmov a v niektorých prípadoch aj ich výraznejší pokles evidujú vo vysoko saturovaných lokalitách v starších nákupných centrách, ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším nákupným trendom a očakávaniam návštevníkov. „Vo všetkých sledovaných prípadoch však výšku nájomného ovplyvnili zmeny v záujme návštevníkov o centrum, zmeny skladby nájomcov ako aj celkový počet prejednaných zmlúv v danom roku,“ komentoval výsledky Branislav Golan, Associate Director, Head of Retail Agency CBRE. Práve reakciou na zmeny očakávaní zákazníkov je zásadná rekonštrukcia Polus City Center. Okrem fyzických zmien v centre, prišlo k relokácii viac ako 20 prevádzok, pribudne dovedna viac ako 30 obchodov. Celá rekonštrukcia pritom potrvá iba 10 mesiacov za plnej prevádzky centra.

Móda obsadzuje väčšie plochy, jedlo a nápoje rastú v tržbách

Najvýznamnejšie zastúpenie v nákupných centrách, a to až 32 % z obsadenej nákupnej plochy, majú predajcovia oblečenia a bielizne, ktorí sú zahrnutí do kategórie Móda (Fashion). Predajne zamerané na špecializovaný sortiment - napríklad drogérie, hračkárstva, kníhkupectvo, optika alebo lekáreň - sa rozprestierajú na 15 % predajnej plochy. Kategória predajcov módne doplnky, topánok, kabeliek, šperkov, hodiniek, bižutérie a príslušenstva, má podiel takmer 9 % predajnej plochy. Kategórii Móda sa darilo aj z pohľadu medziročného nárastu nájomného. Evidujeme tretí najvyšší, teda 2,5%-ný nárast. Dvojkou v tomto ukazovateli s hodnotou nárastu 7,4 % je kategória služieb, ako sú kaderníctvo, banky, mobilní operátori alebo predajne kvetov. „Najvýraznejší nárast nájomného,  až 17 %, sme ale zaznamenali v kategórií gastronomickej (F&B, Food and Beverages). Tieto prevádzky a koncepty sú často nové, lokálne a obsadzujú zvyčajne plochy 50 až 99 m2,“ uvádza Branislav Golan. „Práve v prevádzkach s týmto rozpätím predajnej plochy evidujeme najväčší rast obratov. Okrem F&B sa na takejto ploche  nachádzajú prevádzky, ktoré doteraz v nákupných centrách neboli obvyklé, napríklad pánske holičstvá, vinotéky, krajčírstva, predajne so špecializovaným potravinovým sortimentom.“

Prevádzky jedla a nápojov pribúdajú nielen v lokálnych nákupných centrách. V nákupnom centre VIVO! Bratislava pribudne nová dizajnová gastroulička a gastrozóna. Novú Gastropasáž má už takmer rok Avion Shopping Park a výrazná gastro plocha pribudne pod otvorení Stanice Nivy. Práve v tomto projekte otvorí na približne 600 m2 s terasou koncept Vapiano.

Česko vs Slovensko

Tak ako na Slovensku, tak aj v Čechách bol zaznamenaný pozitívny nárast dosahovaných priemerných obratov u obchodníkov. Českí predajcovia si prilepšili v dosahovaných tržbách o 6,2%, zatiaľ čo slovenskí obchodníci o niečo vyše ako 1%. Obchodníci v Čechách teda rýchlym tempom doháňajú straty vzniknuté v predchádzajúcich rokoch. Vývoj výšky nájomného malo v porovnávaných krajinách opačný trend. Na rozdiel od slovenských predajcov, ktorým klesalo nájomné na úroveň 5,5%, českí predajcovia museli v medziročnom porovnaní vynaložiť na nájomné o 1% viac. Nárast nájomného v Českej republike bolo však treba vnímať aj v kontexte stagnácie nárastu úrovne nájomného v predchádzajúcich rokoch, čo sa prejavilo kumulatívne až v poslednom sledovanom období. V štatistickom vyjadrení počtu zákazníkov na posudzovanú nákupnú plochu sú na tom lepšie slovenské nákupné centrá. V roku 2018 bola priemerná návštevnosť na Slovensku 290 zákazníkov/m2, zatiaľ čo v Čechách tento indikátor dosiahol úroveň 176 návštevníkov/m2. V Českej republike bolo do Shopping centre indexu 2019 zahrnutých 22 regionálnych nákupných centier. Posudzovaných bolo takmer 1.500 nájomcov na celkovej maloobchodnej ploche viac ako 550.000 m2.

Zdroj: CBRE, TASR

Ingrid Kántorová
Autor
Ingrid Kántorová

Ingrid Kántorová je redaktorkou portálu Nehnuteľnosti.sk od roku 2018. Zameriava sa na dizajn nehnuteľností, energetickú efektívnosť stavieb, legislatívne témy a bývanie celebrít.

Podobné články

Kontroverzné Lido pri Dunaji: Aký osud ho čaká a prečo sa názory rôznia

Kontroverzné Lido pri Dunaji: Aký osud ho čaká a prečo sa názory rôznia

Osud bývalého Lida na pravom brehu Dunaja patrí ku kontroverzným témam. Územie je pre zmysluplný rozvoj Bratislavy nepochybne cenné, na to ako s ním narábať, sa ale nazerá rôzne. Na jednej strane sa ukazuje ako ideálne na atraktívne rozšírenie centra mesta, zároveň sa však upozorňuje aj na prednosti jeho prírodného charakteru. V oblasti by mali nakoniec vyrásť developerské projekty spojené so známymi menami. Pozrite sa, ako bude vyzerať.

...
Ako zistiť, či je pre nás investícia do nehnuteľnosti výhodná? Vypočítajte si to. Ukážeme ako

Ako zistiť, či je pre nás investícia do nehnuteľnosti výhodná? Vypočítajte si to. Ukážeme ako

Investovanie do nehnuteľností na Slovensku je stále jednou z najatraktívnejších foriem zhodnocovania kapitálu. Stabilný rast cien, vysoký podiel vlastníctva a priaznivé podmienky financovania robia z tohto segmentu lákavú príležitosť pre skúsených aj začínajúcich investorov. Avšak, mnohí robia zásadné chyby, ktoré môžu investíciu výrazne znehodnotiť. Ako sa im vyhnúť a ako vypočítať, či je nehnuteľnosť skutočne výhodná?

...
Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame
Aká je hodnota vašej nehnuteľnosti? Bezplatné hodnotenie
icon