Koľko peňazí míňajú Slováci v nákupných centrách?

Koľko peňazí míňajú Slováci v nákupných centrách?

Zákazníci na Slovensku sú ochotní míňať v nákupných centrách približne to isté množstvo peňazí ako v roku 2018. Najvyšší medziročný nárast nastal v gastronomických prevádzkach. Vyplýva to zo Správy Shopping centre index (SCI) 2019 poradensko-realitnej spoločnosti CBRE na Slovensku.

Spotrebiteľská  nálada je pozitívna

Dobrou správou pre obchodníkov je zistenie CBRE, že zákazníci míňajú v shoppingoch približne to isté množstvo peňazí ako v roku 2018. K výsledku prispela rekordne nízka nezamestnanosť, pozitívna spotrebiteľská nálada a ochota nakupovať, avšak väčší rast brzdili zmena otváracích hodín počas sviatkov a narastajúca konkurencia v podobe e-commerce a retail parkov. Tieto trendy sú ale podobné trendom v celej centrálnej a východnej Európe. „Nákupné centrá v súčasnosti využívajú rôzne nástroje na analýzu zákazníckeho správania a snažia sa nákupným mixom a vizualitou pritiahnuť mladú generáciou návštevníkov. Zákazníci sú stále náročnejší na produkty a služby vo vzťahu k vlastnej osobe. Viac investujú do starostlivosti o svoje zdravie, do športovania, užitočného trávenia voľného času a do kvality stravovania,“ vysvetľuje Luiza Moraru, Head of Property Management CEE, CBRE

Podľa správy je počet zákazníkov nákupných centier na Slovensku pomerne stabilný. Tržby rástli len mierne a veľkosť priemerného nákupného košíka zostala takmer nezmenená. Vo svete kamenných prevádzok začína byť boj o priazeň zákazníka tuhší. Retail parky vznikajú už aj v obciach s 5 000 obyvateľmi. To výrazne odkrajuje z množiny potenciálnych návštevníkov v spádovej oblasti lokálnych nákupných centier a vplýva to aj na nižšiu frekvenciu návštev.

Aktuálna správa SCI mapuje 16 regionálnych nákupných centier, teda viac ako 235 000 m2 modernej nákupnej plochy s takmer 1200 maloobchodnými prevádzkami, ktoré v roku 2018 navštívilo takmer 69 miliónov návštevníkov.

Darilo sa atraktívnym centrám

Z prieskumu vyplýva, že nájomné priemerne pokleslo o 5,5 %, čo je výsledok priemeru dvoch protichodných trendov. Na jednej strane v prémiových obchodných centrách s modernou architektúrou a vysokým zákazníckym komfortom, ktoré sa nachádzajú v atraktívnych lokalitách zaznamenali nárast priemerného nájomného vo výške 2 - 6 %. Na druhej strane takmer nezmenená výška nájmov a v niektorých prípadoch aj ich výraznejší pokles evidujú vo vysoko saturovaných lokalitách v starších nákupných centrách, ktorých štandard už nezodpovedá najmodernejším nákupným trendom a očakávaniam návštevníkov. „Vo všetkých sledovaných prípadoch však výšku nájomného ovplyvnili zmeny v záujme návštevníkov o centrum, zmeny skladby nájomcov ako aj celkový počet prejednaných zmlúv v danom roku,“ komentoval výsledky Branislav Golan, Associate Director, Head of Retail Agency CBRE. Práve reakciou na zmeny očakávaní zákazníkov je zásadná rekonštrukcia Polus City Center. Okrem fyzických zmien v centre, prišlo k relokácii viac ako 20 prevádzok, pribudne dovedna viac ako 30 obchodov. Celá rekonštrukcia pritom potrvá iba 10 mesiacov za plnej prevádzky centra.

Móda obsadzuje väčšie plochy, jedlo a nápoje rastú v tržbách

Najvýznamnejšie zastúpenie v nákupných centrách, a to až 32 % z obsadenej nákupnej plochy, majú predajcovia oblečenia a bielizne, ktorí sú zahrnutí do kategórie Móda (Fashion). Predajne zamerané na špecializovaný sortiment - napríklad drogérie, hračkárstva, kníhkupectvo, optika alebo lekáreň - sa rozprestierajú na 15 % predajnej plochy. Kategória predajcov módne doplnky, topánok, kabeliek, šperkov, hodiniek, bižutérie a príslušenstva, má podiel takmer 9 % predajnej plochy. Kategórii Móda sa darilo aj z pohľadu medziročného nárastu nájomného. Evidujeme tretí najvyšší, teda 2,5%-ný nárast. Dvojkou v tomto ukazovateli s hodnotou nárastu 7,4 % je kategória služieb, ako sú kaderníctvo, banky, mobilní operátori alebo predajne kvetov. „Najvýraznejší nárast nájomného,  až 17 %, sme ale zaznamenali v kategórií gastronomickej (F&B, Food and Beverages). Tieto prevádzky a koncepty sú často nové, lokálne a obsadzujú zvyčajne plochy 50 až 99 m2,“ uvádza Branislav Golan. „Práve v prevádzkach s týmto rozpätím predajnej plochy evidujeme najväčší rast obratov. Okrem F&B sa na takejto ploche  nachádzajú prevádzky, ktoré doteraz v nákupných centrách neboli obvyklé, napríklad pánske holičstvá, vinotéky, krajčírstva, predajne so špecializovaným potravinovým sortimentom.“

Prevádzky jedla a nápojov pribúdajú nielen v lokálnych nákupných centrách. V nákupnom centre VIVO! Bratislava pribudne nová dizajnová gastroulička a gastrozóna. Novú Gastropasáž má už takmer rok Avion Shopping Park a výrazná gastro plocha pribudne pod otvorení Stanice Nivy. Práve v tomto projekte otvorí na približne 600 m2 s terasou koncept Vapiano.

Česko vs Slovensko

Tak ako na Slovensku, tak aj v Čechách bol zaznamenaný pozitívny nárast dosahovaných priemerných obratov u obchodníkov. Českí predajcovia si prilepšili v dosahovaných tržbách o 6,2%, zatiaľ čo slovenskí obchodníci o niečo vyše ako 1%. Obchodníci v Čechách teda rýchlym tempom doháňajú straty vzniknuté v predchádzajúcich rokoch. Vývoj výšky nájomného malo v porovnávaných krajinách opačný trend. Na rozdiel od slovenských predajcov, ktorým klesalo nájomné na úroveň 5,5%, českí predajcovia museli v medziročnom porovnaní vynaložiť na nájomné o 1% viac. Nárast nájomného v Českej republike bolo však treba vnímať aj v kontexte stagnácie nárastu úrovne nájomného v predchádzajúcich rokoch, čo sa prejavilo kumulatívne až v poslednom sledovanom období. V štatistickom vyjadrení počtu zákazníkov na posudzovanú nákupnú plochu sú na tom lepšie slovenské nákupné centrá. V roku 2018 bola priemerná návštevnosť na Slovensku 290 zákazníkov/m2, zatiaľ čo v Čechách tento indikátor dosiahol úroveň 176 návštevníkov/m2. V Českej republike bolo do Shopping centre indexu 2019 zahrnutých 22 regionálnych nákupných centier. Posudzovaných bolo takmer 1.500 nájomcov na celkovej maloobchodnej ploche viac ako 550.000 m2.

Zdroj: CBRE, TASR

Ingrid Kántorová
Autor
Ingrid Kántorová

Ingrid Kántorová je redaktorkou portálu Nehnuteľnosti.sk od roku 2018. Zameriava sa na dizajn nehnuteľností, energetickú efektívnosť stavieb, legislatívne témy a bývanie celebrít.

Diskusia

Podobné články

Útulný horský hotel: Objavíte v ňom miestne i recyklované materiály

Útulný horský hotel: Objavíte v ňom miestne i recyklované materiály

Tvorcovia aparthotela Lesní stráně sa veľmi príhodne zamerali na vytváranie inej, ako dobre zažitej atmosféry bežných dní. Koncept rekreačného zariadenia z portfólia spoločnosti DOMOPLAN vystavali na dobrom základe. Je ním miesto, sľubujúce dovolenkové zážitky, kľudné, obklopené prírodou a pritom uložené v blízkosti lyžiarskeho strediska. 

...
S ikonami v dohľade: V centre Bratislavy vzniká nové komfortné bývanie

S ikonami v dohľade: V centre Bratislavy vzniká nové komfortné bývanie

Náležitú podobu, hodnú svojho umiestnenia, by mala získať ďalšia dlhodobo nevyužívaná plocha situovaná v centrálnej polohe hlavného mesta. Projekt Florian Residence z portfólia Alto Real Estate bol naplánovaný v blízkosti pomerne veľkolepých stavieb. Jedným z reprezentantov je napríklad výrazný komplex Národnej banky Slovenska, priamo vedľa ktorého boli rozbehnuté stavebné práce na prvej rezidenčnej etape so 73 bytmi.

...
Novodobé útočiská: Príklady slovenskej rekreačnej architektúry

Novodobé útočiská: Príklady slovenskej rekreačnej architektúry

Nedávny článok o projekte Apartmány Filipovice zobrazil príklad aktuálnych náhľadov na rekreačné nehnuteľnosti v susedných Čechách. Nižšie uvádzame niekoľko zástupcov, ktorí tentokrát prezentujú domáce prístupy k tvorbe súčasnej dovolenkovej architektúry. Výber zahŕňa diela vychádzajúce z možno bežnejších ľúbivých riešení, ale zároveň i pokus o vybočenie z koľají osvedčenej estetiky.

...
Posun správnym smerom, štvrť Bory získa mestskejšiu podobu

Posun správnym smerom, štvrť Bory získa mestskejšiu podobu

Projekt Bory sa na začiatku uviedol predovšetkým ako obchodná zóna. Developer Penta Real Estate však už priebežne komunikoval záujem na vytvorení plnohodnotnej a mestskej štvrte. K zamýšľanému charakteru má významne prispieť plánovaný živý bulvár, rozširujúca sa vybavenosť situovaná na strategických miestach a v neposlednom rade zlepšenie spojenia s ostatnými časťami Bratislavy, aj prostredníctvom električky.

...
Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame Sledujte Nehnuteľnosti.sk na Instagrame
Aká je hodnota vašej nehnuteľnosti? Bezplatné hodnotenie
icon