Daň z nehnuteľností 2026: Kto musí podávať daňové priznanie a kto nie?
Aktuálne – Kedy sa podáva daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti a čo všetko k tomu potrebujete? Prinášame vám stručný prehľad o tom, kto a kedy ho musí podať a kto túto daň musí zaplatiť.

Michal Šúrek
daňový poradca

Daň z nehnuteľností 2026
Envato Elements/Nehnuteľnosti.sk
V článku sa dozviete:
- kto musí podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti,
- za ktoré pozemky, byty či domy treba platiť,
- kam s vyplneným tlačivom a dokedy máte čas,
- ako zaplatiť daň z nehnuteľnosti,
- tipy pre dôchodcov a ZŤP na zníženie dane,
- riziká spojené s nedodržaním lehoty
Kto musí podať daňové priznanie z nehnuteľnosti?
Treba rozlišovať medzi podaním daňového priznania a zaplatením dane z nehnuteľností. Ak počas uplynulého roka, teda od 2.1.2025 do 1.1.2026 nedošlo k žiadnym zmenám v nehnuteľnostiach, ktoré vlastníte, máte v nájme či užívate, daňové priznanie k dani z nehnuteľností nepodávate. Automaticky vám však príde rozhodnutie od mesta či obce na zaplatenie vyrubenej dane z nehnuteľností.
Povinnosť podať daňové priznanie máte vtedy, ak ste sa v tomto období stali vlastníkom, správcom, nájomcom alebo užívateľom nehnuteľnosti.
Ak došlo k zmene druhu alebo výmery pozemku, účelu využitia stavby, bytu alebo nebytového priestoru alebo vám zanikne vlastníctvo, správa, nájom alebo užívanie nehnuteľností, ste povinný podať čiastkové priznanie k dani z nehnuteľností.
Za aké nehnuteľnosti sa podáva daňové priznanie?
Zákon rozlišuje 3 druhy dane z nehnuteľností – daň zo stavieb, daň z bytov a z nebytových priestorov v bytovom dome a daň z pozemkov. Čo všetko do týchto skupín patrí?
- Stavby – dom, chata, garáž, humno, drobná stavba, napr. letná kuchynka, chliev, dreváreň, altánok a iné.
- Byty – byty v bytovom dome, nebytové priestory (napríklad garážové státie v suteréne bytového domu, prípadne časti bytu, pri ktorých bola urobená zmena v užívaní a z časti alebo celého bytu sa tak stal nebytový priestor)
- Pozemky – záhradky v záhradkárskych osadách, záhrady pri domoch, dvory, stavebné pozemky, orná pôda, trvale trávnaté porasty, lesy, vinice a iné.
Viac informácií: Kúpili ste pozemok? Všetko o dani z nehnuteľnosti

Aké zmeny nehnuteľnosti majú vplyv na podanie daňového priznania?
Najčastejšie zmeny, pri ktorých sa vyžaduje podanie daňového priznania sú:
- kúpa nehnuteľnosti,
- predaj nehnuteľnosti,
- darovanie nehnuteľnosti,
- nehnuteľnosť nadobudnutá darom,
- zdedenie nehnuteľnosti,
- nehnuteľnosť nadobudnutá dražbou
- rozvod a následné rozhodnutie súdu o majetkovom vysporiadaní – v týchto prípadoch sa väčšinou mení podiel na spolu vlastnených nehnuteľnostiach,
- získanie právoplatného stavebného povolenia, či dodatočného stavebného povolenia – v tomto prípade sa mení druh pozemku, napr. záhrada sa zmení vydaním stavebného povolenia na stavebný pozemok. Za stavebný pozemok sa považujú všetky parcely až do vydania právoplatného kolaudačného rozhodnutia.
- získanie právoplatného kolaudačného rozhodnutia,
- získanie právoplatného povolenia na zmeny v užívaní stavby, na zmeny v užívaní bytu alebo časti bytu (napr. sa rozhodnete jednu miestnosť v rodinnom dome využívať na podnikanie a zmeníte jej využitie z obytnej miestnosti na kancelárske priestory)
- zbúranie stavby – samozrejme na základe povolenia na odstránenie stavby a táto skutočnosť je následne zaznamenaná aj v katastri nehnuteľností
- pozemkové úpravy – ak sa vás týka proces preusporiadania pozemkov v jednotlivých katastrálnych územiach a došlo u vás k zmene vo vlastníctve, je potrebné, aby ste DP podali
- nájomný vzťah so Slovenským pozemkovým fondom,
- dlhodobý nájomný vzťah, ktorý je zapísaný v katastri – táto možnosť sa týka skôr podnikateľov. Ide o dlhodobý nájom pôdy min. 5 rokov a tento vzťah je zapísaný v katastri.
- keď sa zmení výmera parcely rozdelením alebo nastanú iné dôležité skutočnosti majúce vplyv na vyrubenie dane z nehnuteľností.
💡TIP: Ak ste sa v predchádzajúcich situáciách nenašli a nie ste si istý, či máte alebo nemáte daňové priznanie podať, obráťte sa na obecný alebo mestský úrad, v ktorého katastri sa vaša nehnuteľnosť nachádza a poraďte sa.

Zdroj: Envato Elements/Nehnuteľnosti.sk
Kde sa podáva daňové priznanie k dani z nehnuteľností?
Daň z nehnuteľností je miestnou daňou, ktorá sa platí mestu alebo obci. Daňové priznanie k dani z nehnuteľností sa vždy podáva na príslušnom mestskom alebo obecnom úrade, v ktorého katastri sa nehnuteľnosť nachádza. Takže ak bývate napríklad v Košiciach a zdedíte pozemok v Nitre, daňové priznanie musíte podať v Nitre.
Tlačivo si môžete stiahnuť zo stránky Ministerstva financií v SR alebo si ho vypýtať na mestskom či obecnom úrade. Vyplnené tlačivo môžete poslať poštou alebo podať elektronicky po registrácii na portáli Finančnej správy SR.
Do kedy treba podať daňové priznanie k dani z nehnuteľnosti?
Ak u vás došlo k zmene v období medzi 2.1.2025 a 1.1.2026, ste povinný podať daňové priznanie najneskôr do 31. januára 2026. Avšak tým, že tento termín pripadne na sobotu, oficiálny termín na podanie daňového priznania sa posúva na najbližší pracovný deň, teda na pondelok 2.2.2026.
Taktiež existujú ešte dve dôležité výnimky. Ak ste nadobudli nehnuteľnosť dedením alebo dražbou, musíte daňové priznanie podať do 30 dní od vzniku daňovej povinnosti.
Napríklad ak ste zdedili byt a v pečiatke na Osvedčení o dedičstve je dátum nadobudnutia právoplatnosti 20. 7. 2025, daňová povinnosť vzniká prvým dňom mesiaca nasledujúceho po dni, keď osvedčenie nadobudlo právoplatnosť. V praxi to znamená, že na podanie daňové priznanie v tomto príklade máte 30 dní od 1. 8. 2025.
Prečítajte si viac tu: Pri dani z nehnuteľnosti po zdedení domu či bytu platia iné termíny. Nezmeškajte ich

Ako zaplatiť daň z nehnuteľnosti?
Na rozdiel od dane z príjmov, daňovník nevyčísľuje daň z nehnuteľností v daňovom priznaní. Do priznania, prípadne čiastkového priznania uvádza len informácie rozhodujúce pre výpočet dane ako napríklad rozlohu pozemku, počet podlaží a podobne.
Po podaní daňového priznania vám mesto alebo obec pošle rozhodnutie (zvyčajne do 15. mája). V ňom nájdete vypočítanú daň za svoje nehnuteľnosti podľa platného VZN obce, číslo účtu a označenie spôsobu platby dane. Zaplatiť daň (prípadne jej prvú splátku) musíte 15 dní odo dňa právoplatnosti rozhodnutia.
Môže mesto alebo obec poskytnúť úľavu či oslobodenie od dane z nehnuteľností?
Zákon presne určuje, kedy a kto je od platenia dane oslobodený. Týka sa to najmä majetku štátu, samospráv či vyšších územných celkov, atď.
V praxi vám môže mesto či obec poskytnúť úľavu či odpustenie dane hlavne z dôvodu veku, získania preukazu ŤZP, poberania dávok v hmotnej núdzi, prevažnej či úplnej bezvládnosti, obmedzeného využitia z dôvodu rozsiahlej rekonštrukcie, stavebnej uzávery alebo umiestnenia na podkopanom pozemku.
Ak chcete požiadať o úľavy či odpustenie dane (okrem úľavy z dôvodu dosiahnutia stanoveného veku) spravte tak v termíne do 31. januára. Rozhodujúci je stav k 1. januáru. Po tomto termíne nárok na úľavu na daný rok zaniká a môžete si ho uplatniť až v nasledujúcom roku.
Viac si prečítajte tu: Kedy sa platí a neplatí daň z nehnuteľnosti?
Sankcie pri nepodaní daňového priznania k dani z nehnuteľností
Ak nestihnete podať daňové priznanie v zákonnom termíne, hrozí vám pokuta od 5 € do 3 000 €, maximálne však do výšky vyrubenej dane. Takže ak vám bude vyrubená daň z nehnuteľností za byt povedzme 15 €, pokuta túto hranicu neprekročí.
Zdroj: Nehnuteľnosti.sk, danznehnutelnosti.sk, finsider.sk, Finančná správa, Ministerstvo financií SR


