Pre zlepšovanie vášho zážitku na našich stránkach používame cookies. OK

Prešovčania sú dnes náročnejší na moderné formy prezentácie nehnuteľností

  • Tlačiť
  • 23. 11. 2018
  • Zdieľaj na Facebooku 0

Najväčšou chybou, ktorej sa dopúšťajú aj obyvatelia Prešovského kraja, je predaj nehnuteľnosti bez akýchkoľvek predošlých skúseností. Tí, ktorí chápu, že kvalitná realitná kancelária im dokáže ušetriť čas i peniaze, sú však na komplexné služby náročnejší. Čo požadujú od profesionálov, nám prezradili realitní odborníci Dominik Čuha, konateľ KING REAL, Radovan Krajňák, konateľ GARANT REAL, Rastislav Štalmach, riaditeľ siete ARCHEUS reality a Štefan Hofer, konateľ Reality Hofer.

Prvú časť rozhovorov s realitnými kanceláriami v Prešove nájdete tu.

Zdroj: Nehnuteľnosti.sk

Keď sa ľudia rozhodujú pre spoluprácu s realitnou kanceláriou, na čo by sa mali zamerať?

Radovan Krajňák, GARANT REAL: V prípade, že sa ľudia rozhodnú predávať svoju nehnuteľnosť prostredníctvom realitnej kancelárie mali by sa zamerať na históriu RK, kvalitu poskytovaných služieb, počet sprostredkovaných obchodov, a v neposlednom rade na názory spokojných klientov, čiže referencie. Ľudia by si mali uvedomiť, že výberom správnej realitnej kancelárie dokážu ušetriť nielen čas, ale aj nemalé finančné prostriedky, pretože dobrá realitná kancelária im dokáže predať ich nehnuteľnosť za čo najvyššiu možnú cenu. Medzi zaujímavosti patrí aj naša skúsenosť s niektorými klientmi, ktorí sa pre našu realitnú kanceláriu rozhodli na základe obratu našej kancelárie, pretože nechceli zveriť svoju nehnuteľností na neskúsené, prípadne začínajúce realitné kancelárie.

Štefan Hofer, Reality Hofer: S kúpou alebo predajom nehnuteľnosti sa ľudia stretávajú raz, možno dvakrát za život. Je ťažké sa v tom vyznať. Preto by si jednoznačne mali vybrať a preveriť realitného makléra, ktorí im v tom pomôže. Na základe odporúčaní od svojich známych, dobrého mena realitnej kancelárie v regióne, členstva v Realitnej únii Slovenska. Informácie o RK je možné získať z internetu - na webovej stránke, či na sociálnych sieťach. Nie všetky realitné kancelárie ponúkajú a poskytujú rovnaké služby, nehovoriac o kvalite. Ľudia by sa mali zamerať hlavne na profesionalitu, odbornosť, vzdelanie a výsledky. Je možné postupovať aj spôsobom dohodnutia stretnutí s viacerými realitnými maklérmi a na základe súkromného výberového konania si vybrať toho najlepšieho. Spoluprácu bez zmluvy a bez dohodnutia podmienok považujeme za naozaj najhoršie riešenie a najviac rizikové. 

Rastislav Štalmach, ARCHEUS reality: Najdôležitejšie je preveriť si kanceláriu, ako dlho už poskytuje svoje služby. Je dobré vedieť, aké má referencie od klientov, aké služby poskytuje okrem zverejnenia inzerátu, kde ma sídlo a či je členom NARKS (Národná asociácia realitných kancelárií Slovenska). Dobrou pomôckou je aj webova stránka RK.

Dominik Čuha, KING REAL: Odporúčam sa zamerať nielen na realitnú kanceláriu ale aj konkrétne na realitného makléra. Viem, že väčšina ľudí sa zameriava na cenu služieb (lacné je dobré) a zmluvnú voľnosť (najlepšie bez zmluvy), no pravdou o kvalitnej realitnej kancelárii a šikovnom maklérovi je presný opak. Šikovný realitný maklér a kvalitná kancelária pracuje vždy len na základe exkluzívnej zmluvy. Čo sa týka ceny služieb, v prvom rade si treba uvedomiť že RK štandardne odmenu dostáva až po realizácii predaja, ak predávajúci peniaze za svoju nehnuteľnosť už má a teda celý marketing a všetky aktivity financuje z vlastných zdrojov. Z toho logicky vyplýva že ak je niečo lacné, tak sú obmedzené aj marketingové možnosti. Šikovní, často drahší realitní makléri, sú schopní priniesť svojím klientom omnoho viac peňazí po odrátaní ich odmeny, ako lacnejší makléri, ktorí si mnohokrát  nevedia zastať a obhájiť ani vlastné zmluvné pravidlá s klientom, ktorého idú zastupovať. Rovnako vláčni a "lacní" pravdepodobne budú aj pri jednaní s protistranou, čo má v konečnom dôsledku negatívny finančný vplyv Prvú časť rozhovorov s realitnými kanceláriami v Nitre nájdete tu.na konečnú predajnú cenu.

 

Čo zabezpečujete pre svojich klientov, aké služby môže klient od vás očakávať?

Dominik Čuha: To je moja obľúbená otázka. No ubezpečujem vás, že každá RK vám na ňu odpovie to isté: skvelý servis (komunikácia s klientom), inzerciu, právny servis, fotenie, video, obhliadky, hypotekárna asistencia atď. Naša kancelária je známa tým, že klientom sa u nás stáva ten, kto podpíše sprostredkovateľskú zmluvu. Nevenujeme sa ľuďom, ktorí ju nepodpísali, nemá to zmysel. Na strane druhej, na tých, čo zveria predaj svojej nehnuteľnosti práve nám, máme práve vďaka tomuto postoju omnoho viac času a práve preto dosahujeme excelentné výsledky a to je 90 % úspešnosť predaja, a na to som obzvlášť pyšný.  Stretávame sa občas aj s neúspechmi pri predaji z rôznych dôvodov, buď sme zle odhadli cenu nehnuteľnosti, alebo potrebný čas na jej predaj, poprípade jednoducho nám to nebolo súdené predať.  

Štefan Hofer: Práca realitného makléra nie je len o sprostredkovaní predaja. Preto poskytujeme našim klientom kompletné realitné služby - od prípravy profesionálnej prezentácie nehnuteľnosti vrátane homestagingu a videoobhliadky, cez vypracovanie individuálnej stratégie predaja pre každú nehnuteľnosť, propagáciu nehnuteľnosti nielen cez inzertné portály, ale aj pomocou sociálnych sietí (facebook, instagram) a priame oslovenia kupujúcich z našej internej databázy. Samozrejmosťou je vedenie obhliadky s kupujúcimi, právny servis od vlastného právnika, vybavenie financovania od vlastného certifikovaného finančného sprostredkovateľa, komunikácia s bankou, katastrom, správcom bytového domu. Spolupracujeme tiež s externými expertami - znalec, geodet, architekt, záhradníctvo, interiérový dizajn. Naša práca zahŕňa aj účasť pri odovzdaní nehnuteľnosti a daňové poradenstvo po predaji. Svoju pozornosť sústreďujeme aj na ľudí, ktorí ešte nie sú našimi klientami. Vytvorili sme pre nich Realitnú poradňu, kde im prostredníctvom článkov a videí  radíme, na čo všetko si treba dať pri predaji alebo kúpe pozor.

Rastislav Štalmach: Na realitnom trhu sme už 12 rokov s 12-timi pobočkami po celom Slovensku. Ponúkame klientom všetky služby, ktoré potrebuje pri predaji resp. kúpe akejkoľvek nehnuteľnosti. U nás nájde „pod jednou strechou”  nafotenie, inzerciu a propagáciu  nehnuteľnosti, právne a hypotekárne poradenstvo, zabezpečíme znalecký posudok, geometrický plán a profesionálne sprostredkovanie celého procesu predaja resp. kúpy.

Radovan Krajňák: Našim klientom zabezpečujeme servis tzv. od A po Z. To znamená od úvodného stretnutia, cez nábor nehnuteľností, spracovanie ponuky, prezentáciu prostredníctvom profesionálnych fotografov, zabezpečenie obhliadok nehnuteľností, zabezpečenie znalca, geodeta, finančného poradcu, právny servis, úschovy peňazí, až po odovzdanie nehnuteľnosti. V prípade, že klient potrebuje zabezpečiť sťahovanie, doplnkové služby, ohľadne daní, administratívy na úradoch, taktiež to vieme zabezpečiť v prospech klienta. Zaujímavou službou, ktorou sa naša kancelária líši od ostatných realitných kancelárií, je právny servis zabezpečený spolupracujúcou advokátskou kanceláriou, ktorá nám zabezpečuje servis priamo v našej kancelárií za účasti právneho zástupcu.

Zdroj: Adobe Stock

Ako sa v priebehu rokov zmenili požiadavky vašich klientov? Aké nehnuteľnosti vyhľadávajú vaši klienti najčastejšie?

Radovan Krajňák: Požiadavky klientov sa zmenili hlavne z pohľadu technologického pokroku a servisu pre klienta. Dnes už je bežné, že klienti vyžadujú nadštandardnú prezentáciu svojej nehnuteľnosti prostredníctvom profesionálnych fotografov, virtuálnych obhliadok, propagácie na sociálnych sieťach atď. Čo sa týka servisu pre klienta, mnoho klientov aj v našich podmienkach očakáva od realitnej kancelárie kompletný servis, za ktorý sú ochotní si zaplatiť, aby ich realitná kancelária vedela odbremeniť ideálne od všetkých činnosti spojených s predajom nehnuteľností.

Rastislav Štalmach: Naša spoločnosť sa venuje prevažne rezidenčným nehnuteľnostiam, teda bytom, domom, pozemkom. V poslednej dobe klienti viac vyhľadávajú „urobené” nehnuteľnosti, čiže pripravené na bývanie. Najradšej by sa nasťahovali a nemuseli už nič riešiť, iba spokojne bývať. Najviac sa predávajú byty.

Dominik Čuha: Základne požiadavky ostali nezmenené, maximálny výkon za minimálnu cenu a ideálne ,,všetko“ na úver.  

Štefan Hofer: V prípade bytov klienti najviac vyhľadávajú kompletné rekonštrukcie, hlavne čo sa týka rozvodov vody, elektriny, odpadu, murované jadro. Uprednostňujú byty s vlastným kúrením a novostavby. V prípade domov vedú jednoznačne novostavby.

Aké sú najčastejšie chyby pri predaji/kúpe nehnuteľnosti, ktorých sa ľudia dopúšťajú?

Štefan Hofer: Majitelia nehnuteľností si nevedia zhodnotiť reálnu predajnú cenu ich nehnuteľnosti. Ich neprimerane vysoké očakávania majú často za následok dlhý a neúspešný predaj. Toto sa deje nielen pri súkromnom predaji, ale aj v prípade realitného makléra, ktorý nepozná trh. V snahe ušetriť, často zmluvnú dokumentáciu riešia stiahnutím z internetu, čo má za následok neaktuálne zmluvy, ktoré nekorešpondujú so zmenami legislatívy, bez zohľadnenia individuálnych požiadaviek a potrieb. V prípade neštandardných situácií sa tak vystavujú riziku, že prídu o bývanie alebo o peniaze. Pri súkromnej amatérskej prezentácii svojej nehnuteľnosti bez akejkoľvek prípravy si často predlžujú predaj a  znižujú cenu svojej nehnuteľnosti. Pri nezverejnení niektorých informácií o nehnuteľnosti sa oberajú o čas a súkromie zbytočnými obhliadkami a telefonátmi, predlžujú svoj predaj a znižujú cenu svojej nehnuteľnosti. Častou chybou pri kúpe je, že kupujúci si vopred nepreveria svoje možnosti financovania a vystavujú sa riziku, že prídu o svoju rezervačnú zálohu.

Radovan Krajňák: Ako najväčšiu chybu klientov pri predaji svojich nehnuteľností považujem to, že ľudia nechcú predávať prostredníctvom realitnej kancelárie a považujú za lepšiu cestu predaj svojich nehnuteľností po vlastnej línii. V prípade že si klienti vyberú spoľahlivú realitnú kanceláriu, tá im dokáže zabezpečiť nielen kompletný realitný servis, finančnú a právnu istotu, ale mnohokrát aj vyššiu kúpnu cenu. Počas desaťročnej histórie fungovania našej kancelárie sme v mnohých prípadoch takto zabezpečili klientom viac peňazí, ako pôvodne požadovali. Ako jednu z ďalších chýb pri predaji považujem to, že sa klienti rozhodnú v úvode predávať sami a až následne využijú realitnú kanceláriu. V mnohých prípadoch sa klienti dopustia už v úvode niekoľkých chýb, ktoré je niekedy ťažké naprávať.

Dominik Čuha: Z môjho pohľadu je to samopredaj, ktorý vždy vyústi k tomu, že nehnuteľnosť predáva veľa ,,maklérov´´ len tak a majiteľ nehnuteľnosti sa nakoniec dostane do pozície „zdvíhača“ telefónu a „otvárača“ dverí rôznym ľuďom. Výsledok je chaos, stres, strata času a prehľadu o situácii.  Netvrdím, že si každý klient má vybrať našu kanceláriu, no podľa mňa je extrémne dôležité, aby vznikli vzájomné sympatie medzi maklérom a klientom. Tie sú základom dôvery a teda v konečnom dôsledku po zameraní sa na spoločný cieľ aj najlepší možný výsledok. Ak tam nie sú sympatie a dôvera, spolupráca fungovať pravdepodobne nebude.  

Rastislav Štalmach: Najčastejšiu chybou je, že sa púšťajú do predaja sami, bez akýchkoľvek skúsenosti. Príklad z minulého týždňa, keď sa klienti nechali nahovoriť od suseda, že ma kupujúceho. Ak by to nechali predávať prostredníctvom našej RK, boli by sme mu to predali o 5.000 Eur drahšie, aj po odrátaní našej provízie a bez akýchkoľvek starostí.

Čo všetko by mal mať človek ujasnené predtým, ako sa rozhodne pre kúpu nehnuteľnosti?

Rastislav Štalmach: V prvom rade by mal mať zabezpečené financovanie na celú nehnuteľnosť. Následne sa rozhodnúť či chce byt alebo dom. Potom si vybrať lokalitu, čo je veľmi dôležité z dôvodu vzdialenosti do práce, škôlky, školy a taktiež aké aktivity sa dajú robiť v blízkom okolí. A nakoniec si vybrať spoľahlivého a skúseného partnera, ktorý mu s tým pomôže a poradí.

Štefan Hofer: Svoje finančné možnosti - podľa toho môže vyberať stav nehnuteľnosti a lokalitu.

Radovan Krajňák: Klient by mal mať jasno v tom, o akú nehnuteľnosť má záujem, prípadne ktoré kritériá sú pre neho veľmi dôležité a ktoré menej dôležité. Ideálne je, ak má klient jasno aj o svojich finančných možnostiach. Zároveň sa neodporúča, aby klient absolvoval neprimerané množstvo obhliadok, pretože potom stráca reálny pohľad o tom, o akú nehnuteľnosť má vlastne záujem. Preto je dôležité najprv si ujasniť kritériá ohľadne nehnuteľnosti a potom sa venovať samotnému hľadaniu, prípadne obhliadkam vybraných nehnuteľností.

Dominik Čuha: V prvom rade by mal vedieť, čo chce a aj prečo to chce. Ak na tieto dve otázky odpoveď pozná, potom je dôležitá tretia otázka, či na to má peniaze. A ak aj na tú odpoveď pozná,  potom sú tu už len technické otázky. Má nehnuteľnosť právne či stavebné nedostatky? Odporúčam si preveriť, či všetko, čo má svietiť, svieti, kde má tiecť voda, tak tečie, všetko čo sa dá otvoriť, sa otvoriť dá a aj zavrieť.  

Prečítajte si tiež:

Reality v okolí Nitry rozhýbal Jaguar, fungujú aj satelity

Nitrania kupujú byty ako investíciu, mnohí ich chcú prenajímať

Zdroj: Nehnuteľnosti.sk

Nehnutelnosti.sk na Facebooku