Ako zasiahol výpadok katasterportálu prácu realitných maklérov a ich klientov? (anketa)
Najväčší kybernetický útok v histórii Slovenska na kataster pozastavil prácu realitných maklérov a realitných kancelárií. Zisťovali sme, aké dopady má výpadok katasterportálu na ich prácu a klientov.
V článku sa dozviete:
• Ako výpadok katasterportálu komplikuje prácu realitného makléra a realitnej kancelárie?
• Aké sú najväčšie obavy ohľadom výpadku katastra?
• Čoho sa najviac obávajú kupujúci a predávajúci nehnuteľností v súvislosti s výpadkom katasterportálu?
Attila Mészáros, predseda Realitnej únie SR
1. Realitné kancelárie momentálne nemajú hodnoverné informácie o vlastníckych a iných právach k nehnuteľnostiam. Nie je možné riadne overiť, či to, čo komunikuje klient je pravda. Preto musíme pracovať s fikciou, že sú jeho údaje správne. Toto obmedzuje prenos týchto informácií smerom ku klientom. Pri uzatváraní rezervačných zmlúv musíme počítať s predĺženými lehotami a komplikácie máme aj pri aktívnych obchodoch, najmä u bánk ale aj pri úschovách kúpnych cien a pod. Propagácia zákaziek beží v nezmenenej forme, ale kataster je náš pracovný nástroj a dnes sa ukazuje aký je pre realitných sprostredkovateľov dôležitý. Aj to je dôvod na to, aby mali aj budúcnosti realitný sprostredkovatelia špeciálny prístup ku katastrálnym údajom ako subjekty oprávnené.
2. Najväčšou obavou je fakt, že nevieme dokedy bude tento stav trvať. Mnoho obchodných prípadov sa musí ošetriť dodatkom k zmluve. Či už ku zmluve o budúcej zmluve (rezervačná zmluva) alebo ku kúpnej zmluve. Napríklad úschovy kúpnej ceny je nutné ošetriť tak, aby bola lehota na preukázanie sa listom vlastníctva, ktorý umožňuje vydanie peňazí predávajúcemu, dostatočne dlhá. Môžeme sa len domnievať, aká lehota je ideálna. Nie je taktiež možné preukázať sa výpisom z listu vlastníctva s plombou, čo komplikuje vyplatenie kúpnej ceny bankou v prípade hypoték.
3. Kupujúca strana sa vždy najviac obáva o svoje peniaze alebo o to, že nezíska nehnuteľnosť tak, ako bolo dohodnuté. Dnes má vážne obavy aj o hypotéku. Predávajúca strana sa najviac obáva toho, že nedostane včas zaplatenú kúpnu cenu. Dôvodom je fakt,že úhrada kúpnej ceny je obvykle viazaná na čerpanie hypotekárneho úveru, čo dnes nie je možné alebo na vydanie kúpnej ceny z úschovy, čo taktiež nie je možné, ak rozväzovacou podmienkou je preukázanie sa výpisom z listu vlastníctva na právne účely. Situáciu riešime najmä zabezpečením uzatvárania dodatkov k zmluvám, ktoré predlžujú lehoty tak, aby nevznikali škody. Snažíme sa reagovať tak, aby obe strany boli informované na základe toho, čo sa dá zistiť. Zároveň robíme aj menšiu osvetu, keďže tento stav si to doslova pýta. Napríklad odporúčame klientom, aby si po realizácii realitného obchodu vybrali z katastra výpis listu vlastníctva na právne účely a odložili si ho doma. Dnes je dobré sa ním preukázať napríklad pri komunikácii s realitným maklérom.
Zdroj: Nehnuteľnosti.sk
Ján Palenčár, prezident Národnej asociácie realitných kancelárií NARKS
1. Znefunkčnenie katastrálnych odborov a informačného portálu zásadne komplikujú prácu realitných maklérov. Činnosti súvisiace so zmenami vlastníckych a iných práv v katastri sú nerealizovateľné. Realitné kancelárie nevedia pripraviť a finalizovať pripravené prevody a taktiež dokončiť obchodné transakcie, ktoré už boli vložené na kataster.
2. Najväčšie obavy sa týkajú možnosti zmien informácii v katastri, čo však vedúci predstavitelia ÚGKK vylúčili. Je dôležité aby sa v krátkom čase podarilo spustiť služby katastra, tj aby bolo možné realizovať zmeny v katastri, podávať návrhy na vklad, zápis, alebo poznámku. Zároveň je nutné, aby kataster obnovil prevádzku informačných služieb a bol schopný vydávať výpisy z listov vlastníctva použiteľné pre právne úkony a poskytovať ďalšie dôležité informácie.
3. Klientom odporúčame, aby v otvorených obchodných prípadoch, pristúpili k úprave časových plnení v zmluvných dokumentoch a predĺžili termíny týkajúce sa zmien vlastníckych prípadne iných práv k nehnuteľnosti na katastri. Tieto úpravy je v mnohých prípadoch potrebné vykonať aj vo vzťahu k financujúcej banke, notárom alebo advokátskym kanceláriám. Dôležitá bude informácia o odhade trvania výpadku, teda aj odhad času obnovenia chodu katastra. Podľa tejto informácie sa budú následne musieť upraviť vzťahy zmluvných strán v rozpracovaných prípadoch.
Filip Žoldák, HERRYS realitná kancelária
1. Súčasné obmedzenie služieb katastra je spôsobené znefunkčnením jeho informačného systému. Bezpečnosť fyzických záznamov je plne garantovaná, všetky listinné dokumenty ostávajú v platnosti a kataster intenzívne pracuje na čo najrýchlejšom obnovení elektronickej databázy. Krátkodobé omeškanie na katastri nám nerobí závažný problém, ku každému obchodnému prípadu pristupujeme individuálne.
2. Ak začne kataster opäť pracovať s listinnými dokumentami, celý realitný proces sa výrazne predĺži. Podľa nám dostupných informácií však neočakávame, že by aktuálna situácia s informačným systémom katastra nebola vyriešená v horizonte niekoľkých týždňov. Očakávame skôr postupné, hoci obmedzené obnovenie činností katastra na jednotlivých úsekoch. Veríme, že vďaka týmto opatreniam a spolupráci všetkých strán bude možné procesy čo najskôr stabilizovať a zabezpečiť hladký priebeh.
3. Klientom odporúčame pokračovať v procese predaja. Ak sa lehota rezervačnej zmluvy blíži ku koncu, zvážiť jej predĺženie. Po splnení podmienok môže byť podpísaná kúpna zmluva, pričom po obnovení činnosti katastra bude možné pokračovať v katastrálnom konaní. Predaj nehnuteľnosti je často dlhodobý proces trvajúci niekoľko mesiacov. Preto odporúčame pokračovať v predaji alebo v príprave dokumentov súvisiacich s predajom nehnuteľností.
Zdroj: Nehnuteľnosti.sk
Pozrite si na Nehnuteľnosti.sk aktuálne ponuky:
Karin Zápalová, KARIN & PARTNERS
1. Výpadok katastra výrazne komplikuje každodennú prácu realitného makléra. Makléri denne musia pracovať s online dátami, ako je list vlastníctva a katastrálna mapa, ktoré sú potrebné pri nábore nehnuteľností, pri vyhotovení všetkých typov zmlúv (rezervačná, kúpna, nájomná zmluva), pri odovzdaní nehnuteľnosti do užívania, či prepisu odberateľov energií alebo správcovskej spoločnosti. Bez aktuálnych informácií si profesionálna realitná kancelárie nemôže dovoliť vystaviť svojho klienta riziku neplatnosti úkonu. Sme zablokovaní k podpisu kúpnych zmlúv a záložných zmlúv v banke, ktoré nadväzujú na uvoľnenie notárskej úschovy, vinkulácie, či úveru v banke.
2. Najviac sa obávame časového hľadiska, odkedy to bude opäť aktívne. Máme v procese klientov s nadväzujúcimi obchodmi, ktoré sú zmluvne termínovo naviazané na úhradu kúpnej ceny a následné odovzdanie nehnuteľnosti. Klienti sú samozrejme nepokojní z tejto situácie.
3. Klientov musíme upokojovať, sme v očakávaní každý deň, že sa situácia vyrieši a budeme opäť môcť pracovať v plnom nasadení.
Roman Kružliak, WFG reality
1. Čo sa týka našej realitnej kancelárie, momentálne vnímame nasledujúce problémy. Celý trh sa zastavil, nedá sa robiť nič. Každý kto v tejto oblasti pracuje alebo s ňou spolupracuje, potrebuje komunikovať a kontrolovať listy vlastníctva a ich aktuálnosť, kto je vlastníkom, aké obmedzenie sa prípadne na danom liste vlastníctva nachádza. Kupujúci teda nevie kúpiť, predávajúci nevie predať, banka nevie financovať. Prenajímateľ môže prenajať len, ak mu bude nájomca dôverovať, že je vôbec vlastníkom. Znalec nevie urobiť posudok, stavebný úrad nemôže pracovať pri povoľovacej činnosti. Práca realitných maklérov je absolútne sťažená, takmer zamedzená, lebo ak chce maklér konať zodpovedne, tak v princípe nemôže urobiť nič. To sú len príklady jednotlivých subjektov a inštitúcii, ktorí sú obmedzení v konkrétnych veciach.
2. Sú tu desiatky ďalších napojených subjektov, ktoré potrebujú s týmito údajmi pracovať. Dnes nemajú interaktívny prístup (portál), ale zároveň nemajú ani inú alternatívu, kde by sa k daným údajom vedeli dostať a pracovať s nimi. Toto spôsobuje veľký nekomfort a konkrétne komplikácie, ktoré majú finančný dosah na jednotlivé subjekty a môžu spôsobiť obrovské škody. Veríme, že sa situácia v krátkom čase vyrieši a o nejaký čas sa budeme iba usmievať nad príbehom, ktorý sme si zažili.
3. Komunikujeme len to, že sme bezradní, nevieme robiť nič a úloha je trpezlivo čakať. Obavy sú rôzneho druhu. Od praktických, kedy človek vyrieši svoj problém až po konšpiratívne, či klienti neprídu o svoj majetok. Klientov upokojujeme, že sa situácia vyrieši pozitívne.
Zdroj: Nehnuteľnosti.sk
Richard Gál, EQUILIBRIO REAL
1. Výpadok katastra veľmi komplikuje prácu realitného makléra výrazným spôsobom, nakoľko nevieme vyhľadať listy vlastníctva a sledovať katastrálnu mapu. Rozmýšľame o tom, ako posúvať lehoty na kúpnych zmluvách a vieme, že sa nedajú načerpávať úvery. Aktuálne nemáme dostatočnú istotu ani po súčasných vyhlásenia vlády, že to budúci týždeň už bude spustené.
Uvediem príklad: v týchto dňoch prebiehala licitácia na jednu nehnuteľnosť s piatimi klientami a majiteľ sa rozhodol uprednostniť samozrejme hotovostných kupujúcich, pretože je si vedomý toho, že aktuálnom štádiu sa nedá riešiť znalecký posudok. Nedá sa riešiť ani schvaľovanie úveru a celý úverový proces a nie to ešte čerpanie úveru. Ak to bude odstránené o týždeň, tak budeme veľmi radi, ale každopádne dnes mohol tento predávajúci získať v licitácii niekoľko tisíc eur a tým, že sa rozhodol iba pre jedného hotovostného kupujúceho, tak byt predáva za pôvodnú cenu.
2. Najväčšie obavy ohľadne výpadku katastra sú tie, že to bude trvať neúmerne dlho. Alebo aj keď sa kataster spustí trebárs budúci týždeň, možno o 2 týždne, že to bude prebiehať nejakej polo-manuálnej forme, kde sa v výrazným spôsobom zníži rýchlosť vybavovania celej realitnej transakcie, čo by znamenalo, že mnohí naši klienti, ktorí samozrejme majú naplánovaný ďalší účel použitia financií po predaji nehnuteľnosti, tak by tieto termíny nemuseli stíhať.
Opäť uvediem príklad: Máme už klientov, ktorí počítali, že tento týždeň budú uhradené peniaze, majú si kupovať nehnuteľnosti v zahraničí, a keď neurobia platby tento týždeň, budú platiť z budú platiť zmluvné pokuty, takže to už je priamy dosah. A najhoršia obava je samozrejme, že niektoré dáta sa stratia alebo nebudú dostatočne dobre zrekonštruované a obava je, že tie časové lehoty na katastri sa môžu predĺžiť tak neúmerne, že ak by to trvalo napríklad tento stav 3 alebo 4 týždne, zrazu by sa v deň spustenia naakumulovalo stovky až 1000 vkladov, čo by znamenalo, že kto si nezaplatí zrýchlené vklady, ani sa nedostane do prvej množiny ľudí, ktorý by boli vyriešení. To zase vyvoláva špekulácie a rôzne obchádzanie a hľadanie známostí na katastri, aby sa vklady vybavovali rýchlejšie. Takže myslím si, že negatívne dôsledky budú výrazne nižšie, ak sa to spustí čím skôr, ale akonáhle by to malo trvať niekoľko týždňov, tak dôsledky budú stále vyššie a negatívnejšie.
3. Klientov upokojujeme v zmysle, že treba počkať do budúceho týždňa, aby sme videli, ako sa bude riešiť daná situácia. Nanešťastie, nie všetci klienti si uvedomujú celospoločenský dosah tejto situácie. Klienti sa najviac obávajú, že sa nebudú vedieť dostať k svojim peniazom. Majú podpísané kúpne zmluvy, obávajú sa, že nenastane čerpanie dostatočne rýchlo, na čo sú naviazané zmluvné termíny a zmluvné pokuty.
Máte už vlastné konto na Nehnuteľnosti.sk?
Vďaka nemu si môžete vyhľadávať nehnuteľnosti presne podľa vašich zadaných kritérií. Keď pribudne na našom portáli podobný inzerát, zašleme vám ho, aby ste o svoju prípadnú budúcu nehnuteľnosť neprišli a nepredbehli vás ostatní kupujúci.
Aj takto získate prehľad o realitnom trhu na Slovensku.
Čo v praxi znamená výpadok katastra?
- nevybavíte hypotéku
- nezmeníte si trvalý pobyt
- nie je možné kúpiť žiadnu novú nehnuteľnosť
- nie je možné predať svoju nehnuteľnosť
- nie je možná kolaudácia
- nie je možné začať novú stavbu
- nevybavíte si parkovaciu kartu
- nezískate výpis z listu vlastníctva
- ️neprebehne dedičské konanie
- ️neprihlásite energie na svoj dom / byt
- ️neprebehne kontrola žiadostí o dotáciu na fotovoltaiku / tepelné čerpadlo / kolektory / tutbíny
- ️neprebehne splnenie ohlasovacej povinnosti na štátne úrady
- ️neprebehne stavebné a územné konanie
- ️projektanti, geodeti, revízni technici a architekti nevedia pracovať bez katastra
Väčšina bánk prijíma a posudzuje žiadosti o úver. Banky zastavili posudzovanie žiadostí o hypotéky na financovanie rodinných domov, lebo si nevedia skontrolovať prístupovú cestu. Je možné podpísať úverovú dokumentáciu už schválených úverov. Žiadna banka nevie načerpať schválený úver, lebo je k tomu potrebný výpis z listu vlastníctva a vklad návrhu záložného práva (tieto úkony aktuálne nie sú možné). Banky v týchto momentoch vydávajú nové usmernenia pre dočasné fungovanie, kým sa situácia nevyrieši.
Prečítajte si tiež:
Hackeri zašifrovali kataster: Čo to znamená pre občanov? (dôležité otázky a odpovede)
Výpadok katastra komplikuje schvaľovanie hypoték aj realitný trh